VW ID Crozz elektrisk SUV 2020
TRYKK TRE SEKUNDER: Trykker du tre sekunder på VW-logoen på rattet, blir bilen helt selvkjørende. I hvert fall i teorien. Foto: VW
VW ID Crozz elektrisk SUV
IKKE FØR 2020: VW ID Crozz blir en svært spennende firehjulstrekker, men kommer ikke i produksjon før i 2020. Foto: VW
VW ID Crozz elektrisk SUV 2020
ELEGANT: ID Crozz er mindre enn VW Tiguan Allspace og får et kupéaktig utseende. Foto: VW
VW ID Crozz elektrisk SUV 2020
GOD PLASS: Siden den store batteripakken er en integrert del av gulvet i bilen, er den innvendige plassen svært god. Foto: VW
Ny el-SUV fra VW i salg fra 2020

Et trykk på VW-logoen gjør bilen selvkjørende

Framtiden er både nær og fjern for Volkswagens nye el-SUV: Rekkevidden er 50 mil, og med et trykk på logoen på rattet blir bilen selvkjørende. Men den kommer ikke i produksjon før om tre år.

Del denne artikkelen

For to uke siden viste Audi og Skoda sine nye elektriske biler.

Nå kommer Volkswagen med sin nye ID Crozz, en SUV med firehjulstrekk, som har mulighet for å kjøre på autopilot og som lokker med 500 kilometer rekkevidde.

Skåret i gleden er at den ikke kommer i produksjon før i 2020.

ID Crozz skal bygges på den nye elektriske plattformen til VW. Det betyr at den får en stor batteripakke som er en integrert del av gulvet i bilen og svært god innvendig plass.

Bensintank, eksosanlegg, girkasse og den tradisjonelle bensin- eller dieselmotoren er borte.

Les også: Volvos elektriske millionmål

Fire store dører som åpnes elektrisk sørger for lett inn- og utstigning. Utvendig er bilen mindre enn en VW Tiguan Allspace, men du får likevel plass til en sykkel i bagasjerommet.

Med sin kupé-fasong er bilen egentlig mer en crossover enn en tradisjonell SUV. VW velger å kalle dette en crossover utility vehicle eller CUV.

– ID Crozz kommer til å spille en svært viktig rolle for at vi skal nå målet vårt om å selge en million elektriske biler per år i 2025, sier VW sjef Herbert Diess.

Nye dekk? Vi har gjort Norges største sommerdekk-test

Bilen leverer 360 hester, har en toppfart på 180 km/t og en rekkevidde på 500 kilometer etter den «snille» europeiske kjøresyklusen.

VW hevder at batteriet kan lades 80 prosent fullt på 30 minutter i en hurtiglader som leverer 150 kW. Dette er en lader som er omtrent tre ganger så kraftig som dagens hurtigladere i Norge.

Når du trykker på VW-logoen på rattet i tre sekunder, skifter bilen over til selvkjørende modus.

Alle kontroller og knapper i bilen er gjort digitale.

Les også: Norsk vinter betyr trøbbel for selvkjørende biler

Den viktigste informasjonen blir vist rett i synsfeltet for føreren og mange av bilens funksjoner styres via en såkalt «gesture control». Det betyr at du bare kan vifte med et par fingre for å betjene radio, navigasjon, soltak og så videre.

I tillegg har bilen et nytt system som renser luften som kommer inn i bilen og alltid sørger for frisk luft på innsiden. Dette er spesielt viktig i et forurenset Kina, der ID Cross Concept nå vises for første gang.