FRA ANDUNGE TIL SVANE: Nye Toyota Mirai er sjeldent elegant. – Den skal ha et emosjonelt og attraktivt design, ved siden av ytelser og kjøreegenskaper som får frem smilet hos sjåføren, sier sjefingeniør Yoshikazu Tanaka. Foto: Toyota Motor

Her er neste Mirai:

Toyota tar lekkert hydrogen-steg

Den norske hydrogen-utrullingen står på pause i påvente av en avklaring om UnoX-stasjonenes skjebne, men på den globale scenen gjentar Toyota at de mener alvor. Nå lanseres andre generasjon av deres hydrogen-modell Mirai.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota lanserte hydrogenbilen Mirai, en fireseters sedan, i 2014. Nå kommer andre generasjon.

Og det er en modell som er så eksteriørmessig vågal som den kan bli.

Et smekkert frontparti bringer tankene i retning av de spenstigste coupémodellene fra Lexus, Toyotas premiummerke, samtidig som et skifte fra 17-tommers til 20-tommers (!) dekk løfter bilen fra et beskjedent sedan-format til en fasong som vil heve øyebryn.

Det er rett og slett blitt en bil som har gått fra andunge til svane.

Innvendig er endringene like åpenbare:

Store flater med litt klønete knappe- og reguleringsfunksjonalitet er lempet ut.

Infoskjermene er endret i størrelse og plassering, selve rattet er kraftigere og med flere førerstøttefunksjoner lettere tilgjengelig, samtidig som knapper for luftanlegg og setevarme er flyttet fra en mastodont av en midtkonsoll til et enklere og renere panel på dashbordet.

Det er ikke bare ryddigere og mer plasseffektivt.

Det ser også veldig mye bedre ut.

Les også: Toyota planlegger allerede femte generasjon Mirai

Rydder opp

Samtidig er det ryddet opp i baksetet:

På forrige modell utelukket midtkonsollen enhver mulighet for å sitte fler enn to personer i baksetet, samtidig som benplassen var dårlig.

Toyota åpner ikke dørene på bilen for allmennheten før bilen er trekkplaster på bilutstillingen i Tokyo senere i måneden. Så vi vet ennå ikke noe sikkert om plassen, utover Toyotas forsikringer om at Mirai nå er en femseter.

Men Mirai er stadig først og fremst et utviklingsprosjekt for ny teknologi.

I fem år har Toyota hevdet hardnakket at deres hydrogenprosjekt skal rulles ut i stor skala, selv om debutversjonen har vært omsatt i et volum som ligger mange hakk under nivåene den japanske giganten normalt opererer på.

Nå tidobles produksjonen – fra 3000 til 30.000 eksemplarer årlig, med ambisjon om videre vekst.

Som en av hovedsponsorene for neste års sommer-OL i Tokyo har Toyota planlagt å vise hydrogenteknologien frem for all verden når verdens beste idrettsutøvere møtes i Japan.

Les også: Testkjøringen av Nexo gjorde vår mann fornøyd

SPLITTER NYTT: Førermiljøet er betydelig forbedret, med infoskjermer som er større og bedre plassert.

Får ikke kjørt

Stadig er hydrogenbilene uten en infrastruktur man kan stole på, tross fagre løfter om at dette er teknologi som skal gjøre slike biler tilgjengelige for alle.

Nylig skrev Motor om en Akerhus-familie som har to hydrogenbiler de ikke får kjørt, fordi fyllestasjonene fortsatt er stengt etter eksplosjonen i Sandvika i juni.

Verken Toyota eller Hyundai, den andre etablerte hydrogenbil-produsenten, har foreløpig tatt løs på det praktiske arbeidet med å investere i slik infrastruktur – slik for eksempel Tesla har gjort på ladefronten.

De har konsentrert seg om å lage bedre biler.

Hyundai lanserte i fjor sin andre hydrogenmodell, SUV’en Nexo, som har fått strålende mottakelse.

Toyota holder seg foreløpig til sedanformatet, men det er all grunn til å tro at denne Mirai-generasjonen representerer et virkelig løft – ikke bare visuelt.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Lover bedre drivverk

Denne modellen skal klare gode 500 km på én tank, med fylletid omtrent som en bensin- eller dieselbil. Forbedringen skal skyldes forbedringer av brenselscelle-systemet og bruk av større hydrogentanker.

Toyota har ennå ikke vært mer presise om hva bilen presterer.

Den er bygget på merkets nye TNGA-plattform som gir et langt stivere chassis og lavere tyngdepunkt, med langt bedre kjøreegenskaper som resultat.

Toyota lover at et bedre brenselscelle-drivverk gir en respons og en komfortabel kjøreopplevelse med sammenfall mellom sjåførens input og bilens akselerasjon. Kjøreegenskapene er smidige på svingete veier, mens de på motorveien gir en eksepsjonell følelse av kraft, uansett hastighet, sier selskapet.

Rekkevidden skal være forbedret med 30 prosent, mens det er skiftet fra forhjul- til bakhjulsdrift.

Nye Mirai lanseres i 2020, først i Japan, USA/Canada og Europa. 

Les også: Gled dere til denne elbilen!

Skal få frem smilet

Yoshikazu Tanaka er sjefingeniør for Mirai:

– Vi har hatt som mål å skape en bil som kunder ønsker å kjøre hele tiden, en bil som har et emosjonelt og attraktivt design og ytelser og kjøreegenskaper som får frem smilet hos sjåføren, sier han.

– Jeg vil at kundene skal si: «Jeg velger Mirai, ikke bare fordi det er en hydrogenbil, men fordi jeg ganske enkelt ville ha denne bilen; den er bare tilfeldigvis en hydrogenbil.» Vi vil fortsette utviklingen med den følelsen i fokus, og vi håper at nye Mirai vil bli ledende i arbeidet med å utvikle et hydrogen-samfunn», melder Tanaka.

I tillegg til lengre rekkevidde, gir forbedringene til brenselscelle-drivverket en lineær, jevn respons og en komfortabel kjøreopplevelse med sammenfall mellom sjåførens input og bilens akselerasjon. Kjøreegenskapene er smidige på svingete veier mens de på motorveien gir en eksepsjonell følelse av kraft, uansett hastighet.

Nye Mirai er åtte cm lengre og sju cm smalere enn forgjengeren, men samtidig hele 14 cm romsligere mellom akslingene.