Hvit bil forfra
STOR OG BILLIG: Store BYD Tang selges både som sjuseter og som ladehybrid i Kina. Til Norge kommer den i helelektrisk versjon – og garantert til en rimelig sum.
Kinesisk stor-SUV vil slå igjennom i Europa:

Norge blir prøvekanin for kinesisk e-tron-konkurrent

I rekken av kinesiske biler du bør lære deg navnet på – her kommer Tang. En ganske stor ting.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: BYD Tang er en SUV på størrelse med Audi e-tron.

Det er den kinesiske produsenten BYD – kjent for diverse elektriske kjøretøy på hjemmemarkedet – som nå ønsker å lansere SUV-en Tang på det europeiske markedet. Og da starter de like godt i det mest modne og krevende hjørnet: I Norge.

– Det norske markedet er det naturlige stedet å starte når vi ønsker å øke vår elektriske tilstedeværelse i Europa. Norge er det mest avanserte markedet i Europa, sier direktøren for BYD Europe, Isbrand Ho.

Han legger ikke skjul på at målet er å selge biler over hele Europa. Men responsen fra oss nordmenn vil bli helt avgjørende for den videre satsingen.

Tang EV 600 er en stor bil, 487 centimeter lang – bare tre centimeter kortere enn Norges mest solgte bil, Audi e-tron.

Foreløpige opplysninger tyder på at bilen får et batteri på 83 kWt og at rekkevidden blir på i overkant av 400 kilometer.

Trolig vil bilen komme med både tohjuls- og firehjulsdrift.

Priser og lanseringstidspunkt er ikke kjent. Men vi vil tro at en versjon med firehjulsdrift vil koste rundt 100.000 kroner mindre enn Audi e-tron 50, altså versjonen med det minste batteriet og drøye 300 kilometers rekkevidde. 

Det betyr at Tang får en startpris på i overkant av 400.000 kroner.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.