ØKTE TALL: CO2-utslippene fra personbiler øker i Paris (bildet) og andre europeiske byer ettersom stadig flere velger seg store, bensindrevne biler. Foto: Pedro Gandra, Unsplash

CO2-utslippene øker fra Europas biler:

Disse tallene kan gi dieselbiler en ny vår

CO2-utslippet fra personbiler økte i Europa for andre år på rad i fjor. Årsak: Økning i salg av bensindrevne biler på bekostning av dieselbiler.

Publisert Sist oppdatert

Nye tall fra det europeiske miljøbyrået (EAA) viser at CO2-utslippene fra personbiler i 2018 steg 1,6 prosent fra året før. Fra 2016 til 2017 steg utslippene 0,4 prosent.

Det ble solgt 8,5 millioner bensinbiler i 2018, opp fra 7,6 millioner i 2017.

Samtidig falt salget av dieseldrevne biler med 1,2 millioner til 5,4 millioner biler.

Men det er ikke bare valget av bensin framfor diesel som skaper utfordringer: Europeere kjøper stadig større biler, og i 2018 var hver tredje nye bil en SUV. De nye bensin-SUV’ene har samlet rundt 10 prosent høyere utslipp enn den europeiske gjennomsnittsbilen.

«Det er nødvendig med en vesentlig raskere utrulling av elektriske biler med lavere utslipp over hele Europa», heter det i rapporten fra EAA.

Les også: Slik er den nye testprosedyren

Skjerper kravene

Tallene understreker bilprodusentenes utfordringer med de nye EU-målene som trer i kraft fra 2021. EU har satt en CO2-grense på 95 g/km for bilprodusentenes samlede flåteproduksjon, og lover kraftige bøter for de produsentene som overskrider grensene.

Disse kravene skjerpes etter planen med ytterligere 15 prosent i 2025 og 37,5 prosent i 2030.

Men selv om EU tvinger bilprodusentene til å lage biler med lavere utslipp, er europeere flest tilbakeholdne med å velge nullutslippsbiler – først og fremst fordi insentivene i de fleste land er vesentlig dårligere enn i Norge.

Det ble solgt 302.000 elektrifiserte biler i EU-landene i 2018, mens det ble solgt over 89.000 bare i Norge.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Batterikostnader

Bilprodusentene har litt ulike anslag på når de klarer å lage elektriske biler til samme – eller lavere – kostnad som biler med forbrenningsmotor, men for de fleste ligger det fire-fem år fram i tid. Batterikostnadene er hovedfaktoren i dette bildet.

Samtidig kan utslippstallene for 2018 bidra til å aktualisere dieselbilene igjen. Den nyeste generasjonen dieselmotorer (Euro 6d temp) har dramatisk lavere utslipp enn de foregående.

– Selv om salget av de elektriske bilene vokser, skal vi ikke avskrive siste generasjon dieselbiler. De har ikke bare lavere CO2-utslipp enn bensinbilene, men leverer også lavere utslipp samlet, sier Eric Jonnaert, generalsekretær i den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA.