Rød bil i mørk hall
FORSVINNER: De minste – og desidert mest solgte - batteripakkene til Tesla S og X forsvinner nå fra markedet. Foto: Tesla Motors
Kutter ut den minste batteripakken:

Tesla stanser salget av bestselgere

Tesla trekker ut kontakten for de rimeligste og mest solgte utgavene av både Model S og Model X. Dermed blir disse langt dyrere, samtidig som nye Model 3 blir bedre posisjonert i markedet.

Del denne artikkelen

I kjent stil brukte Tesla-gründer Elon Musk den sosiale plattformen Twitter til å formidle nyheten.

Og han rakk knapt å sette punktum før de minste batteripakkene får dødsstøtet.

Allerede mandag er 75D-versjonene av Model S og Model X ute av produksjon.

I Norge har dette vært den desidert mest solgte S-modellen, og også den mest solgte X-modellen.

Les også: Model X eller I-Pace – hvilken er best?

Stiger over helgen

Du har altså helga på deg til å bestille en S eller X før prisen stiger med henholdsvis 153.000 og 149.000 kroner.

Det er i skrivende øyeblikk prisspranget opp til de dyrere versjonene med større batteri, kalt 100D. Startprisen blir da 823.000 for en S og 866.000 for en X.

Med mindre Musk sitter på noen andre umiddelbare overraskelser, enten nye batterier eller store prisjusteringer, så gir endringene i Tesla-porteføljen noen interessante perspektiver i den dyrere delen av elbilmarkedet:

Les også: Hver tredje Model 3 bestilles i Norge

Prisgunstige

Konkurrenter som Jaguar I-Pace og Audi e-Tron framstår plutselig som svært prisgunstige med sine startpriser på rundt 650.000 kroner.

Og nye Model 3 posisjonerer seg enda sterkere, nærmest i sin helt egen klasse, med lang rekkevidde og firehjulsdrift til en foreløpig startpris på 455.000 kroner.

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.