STERK KRITIKK: Tesla Model 3 har en svært høy pris i Sverige, og vurderes deretter. Magasinet «Vi Bilägare» er ikke imponert. Foto: Tomm W. Christiansen

«Finnes ikke komfortabel», mener svenske eksperter:

Svenskene slakter Tesla Model 3

Sveriges største bilmagasin deler ikke nordmenns begeistring for Teslas nykommer. Og det handler ikke bare om prisen.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Model 3 er svindyr i Sverige. Modellen magasinet «Vi Bilägare» har testet, en Long Range Performance med firehjulsdrift, koster 767.200 svenske kroner.

Selv med den svenske klimarabatten på 60.000 kroner, blir det enorme sprik opp til de avgiftsfrie norske utgavene.

Og selvsagt preger prisen totalinntrykket til Sverige største bilmagasin, som blant annet samarbeider med Motor om dekktester.

Les også: Her er Motors test av Model 3

Tvilsom plastkvalitet

Men glem et øyeblikk prisen som gjør at en Model 3 aldri blir like synlig i trafikkbildet på den andre siden av grensen.

Faksimile av nettsiden (klikk på bildet for å komme til nettsiden)

«Mer lydisolering i hjulhusene, mykere fjæring og bedre sikt bakover står høyt på vår ønskeliste. Model 3 finnes ikke komfortabel.»

«A-stolpene er usedvanlig tjukke og begrenser sikten skrått framover.»

«Midtkonsollens tvilsomme plastkvalitet og fraværet av elektrisk åpning av bakluken, er bare noen eksempler på irriterende detaljer.»

Les også: Se alle våre tester av helelektriske biler her

«Skuffer på rekkevidde»

«Det er vanskelig på stående fot å si hva Tesla gjør som ikke betydelig billigere Hyundai Kona og Kia e-Niro ikke kan.»

«Noen enkle brytere eller hjul for de mest brukte funksjonene, som temperatur og volum, hadde vært bra, men også fordyrende. Det er enorme besparelser i å ha samme skjerm i alle biler, uansett marked.»

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»

«De første Model 3-sjåførene i Europa må ha et ekstra øye på ladekartet. Bilen har nemlig CCS-kontakt for hurtiglading, og en slik kabel finnes foreløpig ikke på de fleste Superchargers.»

Les også: Denne Tesla’en skal selge mer enn de andre tilsammen

Ekstremt sofistikert

Men den får også litt skryt:

«Men morsom er den. Styringen er direkte och motstanden i rattet kan stilles i tre nivåer.»

«Performance»-modellen vi kjører er naturligvis unødvendig rask. 0–100 km/tim tar 3,5 sekunder og det er aldri noe hjulspinn ettersom akslingene drives av hver sin elmotor på ekstremt sofistikert vis. Kraftutviklingen er silkemyk, umiddelbar og musestille.»