Interiør Audi e-tron
ELEGANT: Instrumentpanelet på Audi e-tron følger opp designuttrykket fra de øvrige Audi-modellene. Foto: Audi AG
Slik ser e-tron ut innvendig:

Audi åpner dørene til det aller helligste

Spenningen stiger foran den endelige lanseringen av Audis første helelektriske bil. Nå er de første bildene av sjåførplassen kommet.

Del denne artikkelen

Over 4000 nordmenn har betalt 20.000 kroner for å bli blant de første som kan manøvrere seg fram i disse omgivelsene.

To store berøringsskjermer og virtuelle sidespeil med skjermer i dørene er blant de innvendige høydepunktene.

Og hvis du ikke ønsker å nyte stillheten i en elbil, kan du også legge til et Bang & Olufsens lydanlegg med 16 høyttalere og forsterkere som gir 705 watt.

Lanseringen av lydsystemet skjedde som seg kanskje hør og bør der lyd oppleves på sitt beste:

I den Kongelige Opera i København.

Les også: Derfor bør du vente med Volvos nye prisvinner

– Det nærmer seg lansering av Audi e-tron og når vi nå kan åpne prototypen og vise interiøret ser vi at den plasserer seg rett i premiumsegmentet. Audi e-tron er i rute og vi forbereder oss på å levere ut de første kundebilene rett over nyttår. Vi får store volumer til det norske markedet, og er klare for å ivareta enda flere enn de som til nå har reservert en plass for Audi e-tron, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

Med e-tron blir for første gang også såkalte virtuelle speil tilgjengelig på en masseprodusert bil.

Audi e-tron interiørNYTT: Bildet fra de små virtuelle sidespeilene vises på en 7-tommers skjerm rett på innsiden rett under speilet.

I stedet for speil, har du et lite kamera som i sanntid viser bildet på en syv tommer stor skjerm ved overgangen mellom instrumentpanel og dør på hver side inne i bilen.

Bildet kan både justeres og zoomes for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen, og det kan velges mellom tre ulike visningsformer for henholdsvis motorveikjøring, svinger og parkering.

Les også: Fords nyhet har Focus på alt unntatt ledning

Av andre mer visuelle detaljer, kan du blant annet bestille bilen med setesømmer som minner om elektriske kretskort. Du kan også få kontrastsømmer i oransje, med inspirasjon fra bilens elektriske anlegg.

Audi gjør et poeng av lydkomforten i e-tron, og skriver blant annet dette i en pressemelding fra lanseringen i København:

Akustisk komfort er en styrke ved alle Audis modeller. Prototypen av Audi e-tron tar det til neste nivå, samtidig som den også tilbyr utsøkt komfort på lange turer.

Karosseriet har egen, høyteknologisk lydisolering som kan isolere lydoverføring i alle soner.

Selv i høye hastigheter (85 km/t), kommer knapt noe vindstøy inn i kabinen, noe som også bidrar til en mer harmonisk kjøreopplevelse for både sjåføren og passasjerene.

Les også: Dette er bilene som kommer

Audi e-tron

Audi e-tron

Audi e-tron