En blå tesla på planet til en gul veihjelpsbil fra NAF står parkert ved en hurtiglader.
FRAKTET TIL NÆRMESTE HURTIGLADER: Da bilen til Bjørn Nyland gikk tom for strøm fraktet NAFs redningsbil den til nærmeste hurtiglader i Alvdal. Foto: Bjørn Nyland
Tom for strøm?

NAF tauer deg til nærmeste elbil-lader

Er du NAF-medlem får du gratis veihjelp – også når elbilen går tom for strøm.

Del denne artikkelen

- Det var ingen grunn til å gå tom for strøm, jeg kunne ha ladet flere steder underveis. Men jeg var litt sta, litt eventyrlysten og hadde satt rekkevidderekord før.

Bjørn Nyland, eller Teslabjørn som han også kaller seg, er IT-ingeniør og elbil-blogger. Han har sin egen You Tube-kanal med 50.000 følgere og tester både nye og eldre elbiler. Denne gangen kjørte han sin egen Tesla Model X med henger på slep. Da bilen stoppet, viste måleren at han hadde 14 km rekkevidde igjen.

– Personlig er jeg ikke så redd for å kjøre tom for strøm. Det har skjedd to ganger før og skyldes bare min egen dumhet. Jeg strekker det noen ganger litt langt.

To menn foran en blå bil. DEN GODE HJELPER: Bjørn Nyland er kjempefornøyd med hjelpen han fikk av servicemannen fra NAF

Tidligere har han fått noen til å taue seg til nærmeste ladepunkt. Denne gangen ble han slått ut av en programvarefeil.

Les også: Nå får du veihjelp så ofte du trenger det

– Normalt kan du fint trille bilen selv om den er tom for strøm, men det var en feil i programvaren som gjorde at jeg ikke fikk satt bilen i fri. Jeg hadde ikke fått oppdateringen som rettet feilen ennå. Men hadde jeg kjent til det, hadde jeg kunnet løst problemet selv på dataskjermen i bilen.

Meldte seg inn i NAF

En av følgerne hans var raskt på plass med slepetau. Men du kan ikke slepe en bil som står på stive hjul. Og er en elbil tom for strøm kuttes batteriet ut, da hjelper det ikke med startkabler. Det var bare å ringe NAF.

– NAF-hjelperen fikk bilen opp på planet selv om det ikke var helt etter boka. Man skal jo ikke taue hvis bilen står med parkbremsen på, men vi fant ingen annen utvei. Han måtte bruke vinsjen og trekke bilen opp på låste hjul, men var utrolig flink til å finne løsninger og la noe under dekkene så det skulle gli litt bedre. Etter det meldte jeg meg inn i NAF, nettopp for å få den ekstra veihjelpen.

Bilinteressen hans begynte med Tesla, men etterhvert har han også fått øynene opp for andre biler. Han foretrekker rene elbiler og tester, blogger og livestreamer testkjøringene sine både av nye og eldre elbiler.

Les også: Slik lyver den norske elbil-statistikken

– Jeg har av og til strukket grensen litt for langt. En del av de eldre bilene jeg prøvekjører har ikke nødvendigvis garanti med veihjelp. Da er det veldig trygt å ha NAF-medlemskapet som følger person og ikke bil.

Fordeler og politikk

Å gå tom for strøm er noe av det elbil-eiere er mest redd for. Derfor får du som NAF-medlem gratis veihjelp, også hvis du går tom for strøm på elbilen.

– Noen tror at vi bare henter hvis du havarerer, sier Henrik Lindblad, direktør for medlemskap og tjenester i NAF.

Bilde av mann. ETT MEDLEMSSKAP HOLDER: Om du eier elbil, hybridbil eller fossilbil, hjelper NAF deg hvis bilen stopper, understreker Henrik Lindblad, direktør for medlemskap og tjenester i NAF.

– Du trenger bare å ha ett medlemskap, uavhengig av om du eier elbil, fossilbil eller hybridbil. Om du har to biler eller låner en elbil av naboen, så kommer NAF og henter deg og kjører deg hjem eller til nærmeste hurtiglader, understreker han.

NAF har nylig lansert Infoportalen, hvor det blir publisert mye innhold rundt elbil.

NAFs Ruteplanlegger, som har over 400.000 unike brukere hvert år, kommer til å bli oppdatert med alle ladestasjoner for elbiler og også gi informasjon om hvor du kan få NAF-fordeler når du kjører elbil.

– I tillegg til å forenkle, rådgi og hjelpe medlemmene våre til å ta de gode valgene, skal NAF fremforhandle attraktive fordeler. Vi jobber blant annet med å få til et godt ladetilbud både hjemme og ute, sier Lindblad.

– Dessuten er det viktig for oss å jobbe politisk så elbil-eierne blir hørt. Vi er ukentlig i kontakt med politiske miljøer for å bevare fordeler for elbiler. Hvis Norge skal klare målet om null-utslipp fra alle nye biler innen 2025, er det for tidlig å fjerne fordelene. Vi tror at det er først nå, fra 2018, at en bølge av folk kommer til å vurdere å skaffe seg elbil. Da er det også viktig å jobbe for å få flere ladestasjoner der de kommersielle kreftene sliter med å bygge ut, sier Henrik Lindblad.

DETTE ER NAFs ELBIL-FORDELER:

  • Du får veihjelp uansett årsak. Også når du har gått tom for strøm eller ved punktering, utforkjøring, innelåst nøkkel og mye mer.
  • Går du tom for strøm hjelper NAF deg til nærmeste hurtiglader innen 20 km. slik at du får ladet bilen din og kan kjøre videre.
  • Dersom elbilen ikke kan repareres på stedet, frakter NAF bilen til nærmeste verk-sted som er kompetent til å utføre nødvendige reparasjoner.
  • Lavere rente på NAF Miljøbillån. Skal du kjøpe el-, hybrid- eller hydrogenbil kan du søke lån hos oss og få inntil 100 prosent finansiering, med rente fra 3,65 prosent.
  • NAF har et samarbeid med Gjensidige om gunstig og tilpasset elbil-forsikring.
  • Som NAF-medlem får du 11 prosent rabatt på riktige dekk til elbilen din hos Dekkmann.
  • Er du NAF- medlem og elbil-eier får du selvsagt alle fordelene og medlemsrabattene som andre NAF-medlemmer, i tillegg til noen ekstra elbil-fordeler. Her er alle medlemsfordelene. 

 2 av 3 ville valgt ladbar bil

I en undersøkelse Kantar TNS har utført for Motor sier to av tre nordmenn at de ville velge el- eller hybridbil, hvis de skulle kjøpt seg ny bil det neste året.

Dersom utvalget av elbiler med lengre rekkevidde blir større, vil hele seks av ti vurdere å kjøpe seg elbil.

På spørsmålet om hva som avgjør om man ville kjøpe seg elbil eller ikke, er de utslagsgivende faktorene lademuligheter i nærområdet, de økonomiske fordelene ved elbil og et større utvalg av modeller med lengre rekkevidde.