PÅ SKRÅPLANET: Det holdt ikke med startkabler denne gangen. Tom Irving heiser bilen, som heldigvis hadde et NAF-medlem som passasjer, opp på planet og kjører den på verksted. Foto: Nina Ruud

NAF endrer rutinene:

Nå får du veihjelp så ofte du trenger det

Det er slutt på å telle klipp på veihjelp. NAF-medlemmer får nå veihjelp så ofte de måtte trenge det. Tidligere var hjelpen begrenset til maks to ganger per år.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg er der om ti minutter, svarer Tom Irvung og klatrer opp i førerhuset på den digre, gule NAF–bilen, en flatvogn på ni tonn, bygget mer for last enn for fart.

Helt alene kan han lett heise en bil på fem tonn opp på lasteplanet.

– Hvis vi skal berge en buss eller lastebil, må vi være to, og da trenger vi en større bil. I forhold til den, er dette bare en lekebil, ler Tom.

På parkeringsplassen vi kommer frem til står en bil med flatt batteri. Familien skulle ut og handle til femåringens bursdagsfest, men bilen vil ikke starte. Flaks at mormor Elisabeth Kaare er med. Hun har vært NAF–medlem i årevis, og fordi medlemskapet følger personen og ikke bilen, holder det at hun er passasjer i dag.

STRÅLENDE FORNØYD: Elisabeth Kaare er fornøyd med at NAF tauer bilen til verksted, selv om hun må betale transporttillegg på 400 kroner, fordi hun velger et annet verksted enn det som ligger nærmest. Foto: Nina Ruud

– Vi byttet batteri på bilen for kort tid siden, men noen dager etter stoppet den igjen. Nå får vi ikke startet, sier Benedicte Kaare Fjeld og Michael Adade.

Les også: Nå kommer skaderegister for bruktbiler 

Ubegrenset veihjelp

Tidligere inkluderte NAF Veihjelp gratis assistanse to ganger i året. Fra juni 2017 kan NAF–medlemmer med veihjelp få hjelp gratis så ofte man vil – bortsett fra hvis det er en gjentagende feil som skulle ha vært rettet.

– Mange kunder var opptatt av å ikke bruke opp «klippene» sine. Men nå trenger ingen å bekymre seg lenger, sier Tom. 

En ny oppkalling viser at et par har sett seg nødt til å stoppe på en bensinstasjon for å få hjelp. Motoren trekker ikke som den skal, og de tør ikke å kjøre videre før noen har sett på det.

UNDER PANSERET: De fleste er veldig fornøyd, men noen er skuffet over at vi ikke kan reparere bilen på stedet. Men det er ikke mulig å kjøre rundt med reservedeler til alle typer biler, sier Tom Irvung, bilberger i NAF/SOS. Foto: Nina Ruud

– Det er noen feil som går igjen, sier Tom og klatrer opp i førersetet igjen.

– Først og fremst flatt batteri, men også punktering, feilfylling, motorstopp og utelåsing. Vi assisterer kanskje litt oftere eldre biler, men nye biler får også problemer. Og vi hjelper like ofte menn som kvinner.

Les også: Her er de beste vinterdekkene - stor dekktest 2017 

Løser ting på sparket

Mange kjenner Tom gjennom TV–serien «Veipatruljen». Han har seks års fartstid som bilberger og har opplevd det meste.

– Jeg liker å ta ting på sparket. Alt det som ikke er planlagt er gøy, og kaosdager med snø er det morsomste.

Tom understreker at forberedelse er viktig, og gjør seg alltid noen tanker før han ankommer stedet. Det å kjenne veien og vite hva du kommer til er en fordel. Er veien til bergestedet bred nok for en lastebil, for eksempel.

– Må vi likevel «stunte» er det bare å prøve seg fram, finne løsninger og bruke det man har.

Les også: Tuklet med kollisjonsputene på brukte biler

Klarsignal og riktig klokke

På bensinstasjonen står Liv Marit Arnevik Lønne og Magne Osland og venter. De har vært bortreist en uke, og bilen har stått parkert i mellomtiden. Etter at han kvelte motoren, mistet motoren trekkraft, samtidig som servicelampen begynte å lyse.

– Vi er på vei til familie på Lillehammer med bilen full av gaver og sjokolade, men vi tør ikke reise videre før vi vet om alt er i orden, forteller Liv Marit.

Tom kjører en runde med bilen deres for å sjekke om han kan finne noen feil.

– Sånt skjer titt og ofte, uten at det er noe galt. Jeg dro på ordentlig for å se om jeg kunne fremprovosere noe feil, men bilen virker helt fint. At servicelampen lyste, kan være en tilfeldighet, sier han.

– Det var likevel veldig godt å få det sjekket før vi kjører videre, understreker Magne Osland.

De har vært NAF–medlemmer i lang tid er veldig fornøyd. Veihjelpen har de brukt én gang tidligere. Da hadde de punktert og fikk plugget dekket av en veldig hyggelig kar.

Også denne gangen fikk de rask hjelp, selv om Tom Irvung ikke fant noen feil. Og på kjøpet fikk de fikset klokken på dashbordet som gikk to minutter for fort.

NAF HJELPER DEG: Som NAF-medlem har du mange fordeler, også gratis veihjelp så ofte du trenger det. Foto: Nina Ruud

Dette er NAF Veihjelp

  • Fra 15. juni 2017 dekker NAF Veihjelp ubegrenset antall assistanser, uten egenandel (gjelder kjøretøy med tillatt totalvekt under fem tonn, inkl. elbil og bobil under fem tonn).
  • Gjelder assistansen gjentatte feil som burde ha vært reparert, må man betale en egenandel. Det samme for bobil med tillatt totalvekt mellom 5,0 – 7,5 tonn.
  • Veihjelpen gjelder uansett årsak, også om du er tom for strøm eller annet drivstoff.
  • Veihjelpen er personlig, og medlemskapet følger deg og ikke bilen. Så hjelpen kommer uansett om du kjører egen eller andres bil, leiebil eller er passasjer.
  • Har husstanden kun én bil får ektefelle/samboer veihjelp (når vedkommende kjører husstandenes bil) selv om vedkommende ikke er medlem.
  • Med NAF Veihjelp får du NAF hjelp også når du kjører utenfor Norges grenser, gjennom NAFs samarbeid med ledende bilbergeraktører i hele Europa.
  • For NAF Veihjelp i Norge: Ring 08 505
  • For NAF Veihjelp i utlandet: Ring +47 926 08 505Se mer detaljert informasjon om NAF Veihjelp på www.naf.no/tjenester/naf–veihjelp