ETTER OMLAKKERING: Lakkskader på fem år gammel Audi A6

Bobler og avflassing:

Slik så bilen ut etter omlakkering

– Dårlig utført arbeid, konkluderer både Møllers skadesenter og NAF i sine rapporter.

Publisert Sist oppdatert

En fem år gammel Audi A6 ble kjøpt hos Grand Auto i Nittedal for 490.000 kroner. Bilfirmaet spesialiserer seg på å selge tyske premiumbiler.

Men lakkarbeidene, som mest trolig var blitt utført på Audien før Grand Auto fikk den inn, var ikke av premiumkvalitet, ifølge både Møller Bil Skadesenter og NAF.

De har begge vurdert omlakkeringen.

Oslo-mannen som kjøpte bilen, oppdaget et drøyt år etter kjøpet at lakken begynte å boble og flasse av. Han ble svært overrasket, siden bilen ble solgt som en «velholdt» og «meget pen bil».

Men både NAF og senere merkeverkstedet kunne konstatere at lakkarbeidene var dårlig utført.

69.000 kr

NAF konkluderer med at lakken flasser av på panseret og på forskjermen på bilen, som hadde gått 70.000 kilometer da den ble solgt.

– Bilen er delvis omlakkert. Arbeidet vurderes som fagmessig dårlig utført, skriver NAF.

Møller Bil Skadesenter påpeker i sin rapport at det krever en del jobb for å sette lakken tilbake i god stand. De mener det vil koste minst 69.000 kroner.

– Dårlig stand

Grand Auto er blant de store bruktbilforhandlerne. De selger biler for over 200 millioner kroner i året, ifølge regnskapene deres.

Da kjøperen av bilen klaget på kvaliteten av omlakkeringen, hevdet bilfirmaet at bilens tilstand var som avtalt, og at dersom lakkarbeidene var så dårlig utført, burde dette vært oppdaget mye tidligere.

De hevdet også at de ikke har vært kjent med at bilen har vært omlakkert.

Oslo-mannen klaget videre til forbrukermyndighetene. I Forbrukerklageutvalget er han nå tilkjent et prisavslag lik det Møller mener er minimum utbedringskostnader – 69.000 kroner.

Selv om det er uklart når bilen ble omlakkert, og hvem som gjorde det, mener Forbrukerklageutvalget at omlakkeringen mest sannsynlig er gjort før den ble solgt til Oslo-mannen, og at den dermed er i dårligere stand enn det kjøperen kunne forvente.

Ønsker ikke konflikt

Grand Auto har unnlatt å svare på gjentatte henvendelser både fra Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget. Motor har spurt bilfirmaet om hva de synes om vedtaket – og om de aksepterer det.

Eier og daglig leder Imran Khan sier til Motor at de er uenige i vedtaket, men at de har kommet til en minnelig løsning med kunden sin – som innebærer et lavere erstatningsbeløp enn de 69.000 kronene Forbrukerklageutvalget tilkjente.

– Vi vil ikke havne i konflikt med kundene våre, sier Khan.