
Oppsiktsvekkende avgjørelse:
Fikk for mange prikker, beholder likevel førerkortet
Yrkessjåføren hadde allerede syv prikker, og ble tatt av politiet for bruk av mobiltelefon. Nå har lagmannsretten i en oppsiktsvekkende avgjørelse bestemt at han får beholde førerkortet.
Reglene for prikker i førerkortet er klare. Det gis normalt ikke rom for skjønn. Får du åtte prikker i løpet av tre år, mister du førerkortet i seks måneder.
De fleste lovbrudd i trafikken gir tre prikker. En 56 år gammel yrkessjåfør fra Bergen hadde allerede syv prikker på førerkortet sitt for fartsovertredelser, da han i høst ble stoppet av politiet i lastebilen sin.
Medhold
Politibetjenten mente hun hadde sett at mannen snakket i håndholdt mobiltelefon, og beslagla mannens førerkort.
Men yrkessjåføren hevdet bestemt at han brukte telefonen lovlig, og hatt en samtale gjennom bilens høyttalersystem. Han godtok derfor ikke hverken forenklet forelegg på 5000 kroner eller beslag av førerkortet.
Hordaland tingrett ga politiet medhold i førerkortbeslaget, men i Gulating lagmannsrett fikk mannen oppsiktsvekkende medhold. Politiet må nå gi yrkessjåføren førerkortet tilbake.
Har du lest disse sakene?
-
Lanserer luksus-SUV i oktober:
Med denne skal Polestar utfordre tidenes testvinner
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
Store konsekvenser
– Det er som regel slik at dersom den siktede får medhold, skjer det i tingretten, også omgjøres det i lagmannsretten. Her er det motsatt, sier Jens Christian Riege, advokat i NAF Advokat.
Han har jobbet med en rekke lignende saker.
Yrkessjåføren og hans advokat mener en umiddelbar inndragning av førerkortet får store konsekvenser for mannens bedrift. De mener også et slikt beslag er å anse som en slags varetektsfengsling av yrkessjåførens førerkort, siden han bestemt motsetter seg å ha brukt mobiltelefonen under kjøring. Mannen mener han i selve rettssaken om lovbruddet vil kunne bevise at han er uskyldig.
I tvil
Tingretten viser til at mannen fra før har syv prikker for fartsovertredelser, og at han med tre nye skal fratas førerkortet. De tar ikke hensyn til at han uten førerkort ikke får jobbet som yrkessjåfør.
Tingretten påpeker også at det skal være liten mulighet for skjønn ved beslagleggelse av førerkort ved for mange prikker.
Lagmannsretten, derimot, mener det er såpass tvil om politiets bevis, og at førerkortbeslag får såpass inngripende konsekvenser for mannen og hans firma, at de enstemmig – under tvil – har bestemt at han får beholde førerkortet.
– Selv om det foreligger skjellig grunn til mistanke, reiser saken noen bevisspørsmål som først kan belyses i en hovedforhandling, skriver lagmannsretten i kjennelsen.
Lagmannsretten viser også til at dersom mannen mister førerkortet i en fellende dom, får han tid til å områ seg og legge planer for hvordan bedriftens hans skal håndtere at han ikke har førerkort i et halvt år.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen