
Nexen Winguard Ice Plus WH43
Koreansk isdronning overrasker
Nexens nye piggfrie dekk viser at det sørkoreanske merket er på rask fremmarsj.
PLUSS:
Har generelt bra feste på vinterunderlag. Lite veistøy.
MINUS:
Lange bremsestrekninger og dårlig stabilitet på tørr asfalt.
Det overrasker med å prestere helt på topp på akselerasjon og brems på både snø og is.
Bremsestrekningen på is er faktisk overlegent best!
Svinggrepet er litt svakere, med tydelig understyring, men dermed får bilen også en stabil bakpart som ikke finner på noe sprell.
Totalt sett er det er bare Nokian og Continental som flere poeng på snø og is.

Dessverre kommer disse resultatene på bekostning av prestasjonene på asfalt.
På tørt føre gir dekket en diffus, ujevn styrefølelse, dessuten dårligere stabilitet og lang bremsestrekning.
På våt asfalt begynner bilen plutselig lett å sladde når bakpartiet først mister grepet. Alt i alt blir Nexen beste nykommer, med en hederlig 5. plass, ett poeng foran Michelin.
Nexen Winguard Ice Plus WH43
71 poeng
Last- og hastighetsindeks:96T
Fakta
Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:02/12 2019 Pigger:nei
Hardhetsgrad (Shore): 57
Snø
Akselerasjon:4 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:6
Is
Akselerasjon:4 Bremselengde:15 Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:2 Kjøreegenskaper:2
Våt asfalt
Bremselengde:4 Kjøreegenskaper:2 Vannplaning:3
Annet
Støy:4 Forbruk:3
Les også NAFs råd:
Dette må du huske om dekkskift

Slik beregnes poengene:
I alle testdisipliner får dekkene karakter på en skala fra 1 til 5:
5 = utmerket, 4 = bra, 3 = middels, 2 = mindre bra, 1 = dårlig
Karaktersettingen baserer seg på våre måledata, men i vurderingen av kjøreegenskaper og støy veier også testsjåførenes subjektive opplevelse som del av karakteren.
Vi vurderer noen testmoment som mer kritiske enn andre, og multipliserer derfor karakteren i visse deltester med to eller tre. For eksempel: Kjøregrep på is og snø vektes opp slik at maksimal score er 15 poeng.
På den måten får vi et testresultat som prioriterer dekkenes kritiske vinteregenskaper høyere enn asfaltrundene der grepet generelt er bedre og forskjellen mellom dekkene mindre.
Vi anbefaler sterkt at man ikke bare ser på den totale poengsummen, men vurderer dekkenes egenskaper på de veiforholdene som man oftest kjører på eller anser for å være viktigst.
Kjører du hele vinteren på Jæren, trenger du dekk med andre kvaliteter enn hvis du tilbringer vinteren på Tynset.
Her er alle dekkenes score i hver testdisiplin:
Poeng | Conti | Nokian | Goodyear | Pirelli | Nexen | Michelin | Bridgestone | Firemax |
Akselerasjon på is (maks 5) | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 |
Bremsing på is (maks 15) | 15 | 12 | 12 | 9 | 15 | 12 | 9 | 6 |
Kjøring på is (maks 15) | 15 | 15 | 6 | 15 | 12 | 9 | 9 | 9 |
Akselerasjon på snø (maks 5) | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
Bremsing på snø (maks 10) | 8 | 8 | 8 | 8 | 10 | 8 | 8 | 8 |
Kjøring på snø (maks 10) | 10 | 10 | 6 | 8 | 6 | 6 | 10 | 4 |
Bremsing på våt vei (maks 10) | 6 | 6 | 10 | 6 | 4 | 4 | 2 | 6 |
Kjøring på våt vei (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Vannplaning (maks 5) | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Bremsing på tørr vei (maks 5) | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 3 |
Kjøring på tørr vei (maks 5) | 4 | 3 | 5 | 5 | 2 | 4 | 2 | 1 |
Drivstofforbruk (maks 5) | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 |
Støy (maks 5) | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 |
Totalt (maks 100) | 88 | 80 | 79 | 79 | 71 | 70 | 64 | 54 |
Plassering | 1 | 2 | 3 | 3 | 5 | 6 | 7 | 8 |