EL-LIMO? Volkswagen presenterer ID.Aero som sin første elektriske limousin.
EL-LIMO? Volkswagen presenterer ID.Aero som sin første elektriske limousin.

Lanseres først i Kina:

VW strekker elbil-utvalget med ny limo

Mandag viser Volkswagen sin neste store elbilnyhet, ID Aero. «Fremtidens modell for den øvre middelklassen i Kina», hevder VW om sin første elektriske limousin.

Publisert

Skissene av bilen som Volkswagen nå har sluppet, bekrefter først og fremst at verdens bilmarkeder – med sine ulike preferanser – er i ferd med å deles i tre:

  • Asia, med Kina i spissen, vil ha romslige sedaner, gjerne noe som tåler den limo-klassifiseringen VW nå lokker med.

  • Kjøpere i USA liker dem kraftigere, tradisjonelt en pick-up, mens modeller som Kia EV9 og BMW XM er gode frempek på hva slags kraftplugger med nullutslipp som produsentene planlegger.

  • I Europa har derimot de kompakte SUV-ene vært populære både blant produsenter og kjøpere i elbilskiftets første fase.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AERODYNAMISK:</span> Den romslige sedanen vil ikke hete verken ID.7 eller ID.8, men får navnet ID.Aero. Det er uklart hvor tett den europeiske modellen vil være denne kinesiske utgaven som her er i skisseform.
AERODYNAMISK: Den romslige sedanen vil ikke hete verken ID.7 eller ID.8, men får navnet ID.Aero. Det er uklart hvor tett den europeiske modellen vil være denne kinesiske utgaven som her er i skisseform.

ID.Aero er en modell øremerket det første av de tre nevnte markedene, og den kommer da også først i salg i Kina utpå høsten i 2023.

Produksjonsmodeller for det amerikanske og det europeiske markedet vil bli presentert i 2023. Begge disse blir produsert ved den nye elbilfabrikken i Emden, Tyskland.

ID.Aero bygges på samme grunnkonstruksjon som de andre bilene i ID.-serien, MEB-plattformen. Men der de fleste andre modellene har nummer til navn, er Aero-navnet inspirert av bilens aerodynamiske form.

Detaljer om bilen kommer mandag.