

Undersøkelse fra NAF:
Strømprisene bremser elbilinteressen
Én av fire er mindre interessert i elbil på grunn av de høye strømprisene, viser en undersøkelse utført for NAF.
– Dette er overraskende tall, når vi vet at strøm fortsatt er det desidert billigste drivstoffet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Det er ingen tvil om at det koster mindre å kjøre elbil enn andre biler. Lader du elbilen hjemme, slipper du unna med om lag en tredjedel av drivstoffkostnadene til en bensin- eller dieselbileier i året, sier Sødal i en pressemelding.
Likevel svarer én av fire at de har mindre interessert i å eie elbil på grunn av strømprisene. Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av NAF.
El fortsatt billigst
NAF har regnet på tre ulike bilmodellers drivstoffkostnader, basert på drivstofftype og forbruk. Eksempel-elbilene som er brukt i utregningene, spenner fra store Audi e-tron, med høyt strømforbruk, til den lille folkebilen Nissan Leaf 40.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
Den bilen som kom billigst ut, er tredjemann – Volkswagen ID.4. Den har bare 26 prosent av drivstoffkostnadene til en gjennomsnittlig dieselbil.
– Dette viser at selv med økte strømpriser slipper du fortsatt billigere unna om du kjører elbil, mener Sødal.
Har de høye strømprisene gjort at interessen din for å eie elbil har sunket?
Svar | Total | Menn | Kvinner |
Ja | 26 % | 26 % | 26 % |
Nei | 50 % | 53 % | 46 % |
Vet ikke / ingen mening | 25 % | 21 % | 28 % |
Beregningene til NAF bygger på siste tilgjengelige priser på strøm- og drivstoffstatistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Drivstoffprisene er fra gjennomsnittet i februar for hele landet. Dette er noe lavere enn de aller høyeste toppene i mars. Strømprisene er gjennomsnittet for de siste tre månedene i 2021, inkludert nettleie, avgifter og strømstøtte.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
Særs gunstig i nord
– Når det fortsatt lønner seg så mye med elbil når strømprisene er rekordhøye, lønner det seg enda mer når strømprisene blir mer normale igjen. Husk at bilen du kjøper skal du ha i ganske mange år, sier Sødal.
I dagens situasjon er det store variasjoner mellom nord og sør i landet.
- Det har aldri vært mer lønnsomt enn nå å velge elbil i Nord-Norge, der bensin og diesel vanligvis er dyrest og strømmen fortsatt er billig, slår NAF-rådgiveren fast.
Selv om undersøkelsen NAF har gjort, viser at en av fire har lavere interesse for elbil på grunn av de høye strømprisene, viser ikke dette seg i registreringsstatistikken.
– Elbiler dominerer nybilsalget mer og mer. Så langt i år er fem av seks nye biler en elbil, og nylig rullet elbil nummer 500.000 ut på norske veier, sier Nils Sødal.
Regneeksempler, bensin- og dieselbil
Drivstofftype | Årlig kjørelengde | Pris per liter i februar 2022 | Drivstofforbruk per kilometer | Totalkostnad per år |
Diesel | 12 000 | 18,23 kr | 0,065 liter | 14 219 kr |
Bensin | 12000 | 19,28 kr | 0,065 liter | 15 038 kr |
Regneeksempler, elbiler
Modell | Totalkostnad per år (100 % lading hjemme) | Andel av utgiftene for en gjennomsnittlig dieselbil | Andel av utgiftene til en gjennomsnittlig bensinbil |
Volkswagen ID.4 | 3964 kr | 28 % | 26 % |
Audi e-tron 55 | 5205 kr | 37 % | 35 % |
Nissan Leaf 40 kWt | 4487 kr | 32 % | 30 % |