
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
Det nye moms-forslaget for elbiler må godkjennes av ESA før det kan tre i kraft. Regjeringen har ennå ikke søkt om godkjennelse.
Støttetiltak som momsfritaket er en ordning som krever godkjennelse fra ESA, og det er et åpent spørsmål om endringene som er foreslått i revidert nasjonalbudsjett krever en ny godkjenning – eller kan gjennomføres innenfor den eksisterende godkjennelsen.
Regjeringspartiene og SV er enige om å innføre moms på elbiler med et bunnfradrag på 500.000 kroner fra neste år.
Geir Pollestad, som sitter i finanskomiteen for Senterpartiet, tror ikke en ESA-godkjennelse vil by på utfordringer.
– Nå må løsningen godkjennes. Det er ikke gjort ennå. Men det er viktig å huske på at vi er ute i svært god tid. Dette skal først inn i statsbudsjettet, sier han til Motor.
– For forbrukerne gir vi også forutsigbarhet, siden det ikke spiller noen rolle hvordan momsen under 500.000 utbetales, enten det er tilskudd eller moms-fritak, sier han.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Forskere uenige
Det siste er flere av landets ledende transportforskere helt uenig i.
Forskningsleder Erik Figenbaum og kollega Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt har advart kraftig mot et skifte fra avgiftsfritak til tilskudd, fordi de mener fritaket har vært et avgjørende premiss for tempoet i det norske elbil-skiftet.
I en rapport sist høst skrev Fridstrøm og TØI-kollega Vegard Østli at moms kan rasere elbilsalget.
Fridstrøm har senere advart om at skifte til en tilskuddsordning dessuten vil skape marked for eksport av brukte elbiler ut av Norge.
Fordeling eller miljø?
Det er uklart når ESA skal ta stilling til momsspørsmålet. Og hvor lang tid man trenger.
– Vi har jevnlig kontakt og dialog med norske myndigheter. Når det gjelder endringer i ordningen med nullmoms for elbiler, som varer ut året, ble disse luftet av regjeringen i fjor høst og vi vil vurdere en formell notifisering når den kommer, opplyser Jarle Hetland, kommunikasjonsdirektør i ESA, til Motor.
– Vi er i dialog med norske myndigheter om de planlagte endringene rundt nullmomsen for elbiler for bedre å klargjøre endringene og hva disse vil innebære, sier han.
Jusprofessor Erling Hjelmeng ved Universitetet i Oslo har tidligere uttalt til Bilnytt.no at dagens ordning er en form for statsstøtte som ESA aksepterer ut fra miljøhensyn.
Men i debatten rundt en momsgrense på 500.000 kroner har regjeringspartiene argumentert tungt med fordelingshensyn.
Dét kan ha betydning for ESAs vurderinger.
Ting tar tid
Finansdepartementet har tidligere sagt at det er vanskelig å gi presise svar på hvor lang tid en ESA-vurdering vil ta.
«Prosessen med å få godkjent gjeldende merverdiavgiftsfritak for elbiler (tok) i underkant av ett år», opplyste Finansdepartementet på spørsmål fra Frp om hva slags tidsperspektiv regjeringen hadde for vurdering for alternative modeller til dagens totale fritak.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler