TØMMES FOR STRØM: Dette startbatteriet i denne Hyundai Konaen har blitt et stort problem for bileieren.Foto: PRIVAT
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
I flere år har to forskjellige merkeverksteder forsøkt å finne årsaken til hvorfor startbatteriet tømmes for strøm i denne elbilen. Nå får eieren heve kjøpet.
– Det er krevende å finne slike strømtrekk, erkjenner Åsmund
Kviseth, servicemarkedssjef ved Strandveien Auto i Trondheim, det ene
merkeverkstedet som har forsøkt å finne den mystiske feilen.
Historien om startbatteriet på en 2020-modell Hyundai
Kona elbil viser hvor vanskelig det kan være å løse det som tilsynelatende
skulle være et enkelt problem.
Vinteren 2020, for fire år siden, kjøpte en bilkunde i
Trondheim den nye elbilen fra merkeforhandleren Okkenhaug Bil i samme by. Tre
måneder senere, i mai, oppstår for første gang problemene med startbatteriet.
12-voltsbatteriet er helt utladet, og bilen nekter å
starte.
Det kommende halvannet året skjer det samme ytterligere
fire ganger, ifølge dokumenter Motor har lest.
Hver gang må bileieren få starthjelp
av Hyundai Assistanse, og hver gang er bilen til sjekk hos Okkenhaug Bil, som
ikke finner noen årsak til problemene.
Merkeforhandleren har forsøkt å skifte startbatteriet. De
har også gjort omfattende målinger, og gjennomført flere oppdateringer, uten at
de greide å løse problemene.
Problemene med startbatteriet oppstår under ulike
værforhold, og på forskjellige tidspunkter både i løpet av døgnet og på året. Det skjer
altså ikke kun når det er kaldt.
I februar i fjor ble batteriet flatt hele seks ganger i
løpet av en periode på knapt to uker. Da oppsøkte bileieren Strandveien Auto,
den andre merkeforhandleren til Hyundai i Trondheim.
Også de forsøker å skifte 12-voltsbatteriet. Men
problemene fortsatte.
Servicemarkedssjef Åsmund Kviseth ved Strandveien Auto
erkjenner at det er vanskelig å finne årsaken til den mystiske feilen.
– Både Okkenhaug Bil og Strandveien Auto har meget flinke
teknikere. Men så lenge feilen oppstår sporadisk, og tilsynelatende helt
vilkårlig, er det krevende å finne slike strømtrekk, sier han til Motor.
Annonse
Startbooster
Bileieren klaget til slutt til Forbrukertilsynet, som ikke greide å mekle til
enighet mellom henne og Okkenhaug Bil, hvor hun kjøpte bilen.
Dermed klaget bileieren videre til
Forbrukerklageutvalget, som avsier bindende vedtak i tvister mellom blant annet
bilselgere og bilkjøpere.
Da kvinnen sendte inn klagen til Forbrukerklageutvalget, anslo
hun at startbatteriet på bilen hennes har blitt fullstendig tappet til sammen nærmere
20 ganger.
Til forbrukermyndighetene har hun også forklart at hun
ofte har måttet bruke en såkalt startbooster, som er et apparat som brukes til
å starte kjøretøy med utladet batteri. Denne startboosteren forteller hun at
hun fikk fra Okkenhaug Bil som en midlertidig hjelp.
Men hun mener dette ikke er en akseptabel løsning for en
ny bil.
Medhold
Bileieren krevde i begynnelsen å få byttet inn bilen sin og
få en tilsvarende ny bil. Da Okkenhaug Bil ikke ville imøtekomme dette, har hun
krevd å få heve kjøpet.
I Forbrukerklageutvalget har hun fått medhold i kravet
sitt.
– Når en ny bil har en feil som medfører at
12-voltsbatteriet stadig tømmes for strøm, svarer den ikke til det forbrukeren
har grunn til å forvente. Det foreligger dermed en mangel, skriver
Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren
2020. Forbrukerklageutvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000
kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at
bilforhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen
tilbake.
I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter
helt fra kjøpstidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i
tillegg til de 279.000 kronene.
Annonse
– Gjort alt vi kan
I vedtaket fra Forbrukerklageutvalget fremgår det at
bilforhandleren er uenig i vedtaket. De mener at bilen er i orden, og at
problemene må skyldes eierens bruksmønster, eller eksterne forhold.
Okkenhaug Bil peker blant annet på ugunstige
innstillinger i ladeboksen til eieren, dører og luker som står åpne, eller at
bilen har for lavt nivå på fremdriftsbatteriet, som årsaker til at
startbatteriet tappes.
I et intervju med Motor understreker servicemarkedssjef Even Okkenhaug at
de mener det ikke er noe galt med bilen.
– Det er selvfølgelig leit at kunden har hatt slike opplevelser med bilen.
Men vi har gjentatte ganger undersøkt den, og ikke funnet at det nå er noe galt
med bilen. Vi har gjort alt vi kan for å finne feil, og konkluderer med at det
må være eksterne faktorer, sier han.
Avfeier påstandene
I sitt vedtak avfeier Forbrukerklageutvalget påstandene til
merkeforhandleren:
– De har ikke ført bevis for at feilen ikke var til stede
på kjøpstidspunktet, skriver utvalget.
Forbrukerklageutvalget påpeker dessuten at problemene med
startbatteriet har oppstått en rekke ganger over et langt tidsrom, og at hverken
de to merkeforhandlerne eller Hyundai Assistanse har klart å finne årsaken til
problemene.
– Det er heller ikke sannsynliggjort at feilen skyldes
eksterne faktorer, eller bileierens håndtering av bilen, skriver
Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Okkenhaug Bil opplyser at de foreløpig ikke har avgjort
om de vil akseptere vedtaket, og ta bilen tilbake, eller om de vil ta saken til
tingretten, noe de har anledning til.