SJEKKER VARENE: Den kinesiske ID.7-versjonen ID.7 Vizzion på Volkswagen-standen under bilutstillingen i Shanghai tidligere i år.

Snart Kina-sjakk-matt?

Kina fester grepet i bilindustrien

2023 er i ferd med å bli året som sementerer Kinas posisjon som verdens ledende bilprodusent. Nye hendelser de siste ukene bare forsterker bildet.

Publisert

Onsdag ettermiddag kom beskjeden om at Volkswagen kjøper seg opp i Xpeng, med en eierpost på 4,99 prosent – og en plan om å lansere to modeller i sitt samarbeid med det statseide SAIC-konsernet, basert på Xpeng-teknologi.

Tilsynelatende et lite vannskille i forholdet mellom europeisk og kinesisk bilindustri, men strengt tatt bare en hendelse som føyer seg godt inn i mønsteret de seneste månedene:

I forrige uke varslet Audi at de var kommet til enighet med SAIC-konsernet om et samarbeid for produksjon og bruk av plattformen til luksusmerket IM Motors på nye Audi-modeller i Kina, som er det tyske premiummerkets desidert største marked, skriver Bloomberg.

Ikke overdrives

– Det er ikke mulig å overvurdere betydningen av den tillitserklæringen avtalen representerer for kinesisk bilindustri, sier Stephen Dyer, direktør i det Shanghai-baserte konsulentselskapet AlixPartners.

Som de fleste ikke-kinesiske bilprodusenter har Audi vært under stadig større press i Kina, og selskapets posisjon er ekstra svekket fordi utviklingen av neste generasjon digitale løsninger i Volkswagen-konsernet har blitt kraftig forsinket de siste årene.

Nå har de blitt tvunget til det som inntil nylig var en helt utenkelig løsning for selskapet bak begrepet «forspranget ligger i teknikken».

– Samarbeidet mellom Audi og SAIC markerer en ny start for den kinesiske bilindustrien, i den forstand at den går fra rollen som kjøper av ny teknologi til å bli den som faktisk utvikler og produserer teknologien, sier Jing Yang, som er leder for kinesisk markedsanalyse i det amerikanske kredittvurderingsbyrået Fitch Ratings.

BYD størst

Nyheten kommer samtidig som utenlandske merker fortsetter å tape markedsandeler i det kinesiske markedet – mens kineserne ekspanderer i Europa (det er riktignok ingen kinesiskproduserte modeller på topp 50-listen første halvår, men blant annet MG har sterke juni-tall).

Salgstallene for juni viser at BYD har styrket sin posisjon som Kinas største bilmerke, etter at det tidligere i år detroniserte Volkswagen fra lederposisjonen som tyskerne har hatt siden slike salgstall ble gjort tilgjengelige i Kina i 2008.

Med 595.300 solgte biler i andre kvartal hadde BYD en markedsandel i Kina på 11,2 prosent, mens Volkswagen solgte 544.000 biler (hvorav bare 23.433, om lag fire prosent, var helelektriske), skriver Bloomberg.

Tesla var nede på 12. plass med 157.000 solgte, men er nummer to bak BYD på elbil-oversikten.

PLASS TIL FLERE? Det bor vel 25 millioner mennesker i Shanghai, Kinas største by. Men antallet biler er omlag fem millioner. I for eksempel Oslo er biltettheten større, med vel 500.000 registrerte biler på drøyt 700.000 innbyggere.

Stanser virksomheten

Men det er langt flere enn de europeiske storprodusentene som sliter med tempoet i det kinesiske markedet – og elbilmarkedet i særdeleshet.

I første kvartal i år overtok Kina for første gang posisjonen som verdens største bileksportør, etter at de med en vekst på 58 prosent endte kvartalet med eksport av 1,07 millioner biler.

Japan mistet tetplassen etter en vekst på bare seks prosent fra samme kvartal i 2022 til et eksportvolum på 950.000 biler.

I det kinesiske markedet opplever japanske produsenter enda større utfordringer.

Sist uke varslet Toyota at de skal si opp vel 1000 innleide medarbeidere av de tilsammen 19.000 ansatte ved fabrikken de har sammen med GAC i Guangzhou, ifølge Reuters.

Fabrikken produserer blant annet el-SUV-en bZ4X, Camry og Levin (en Corolla-variant). Tidligere i år måtte en annen japansk storhet, Mitsubishi, også redusere bemanningen i sitt fellesselskap med GAC – bare for å varsle i juli at de stanser virksomheten i Kina inntil videre.

NY BIL! Et tallrikt og ivrig publikum fulgte BYDs presentasjon av nye modeller under bilutstillingen i Shanghai i april.

Japan taper

Toyota lanserte sin bZ4x i Kina i oktober i fjor, men frem til januar hadde de bare kapret en markedsandel i det kinesiske elbil-markedet på 0,26 prosent.

En prisreduksjon på 15 prosent i februar har ikke hatt noen positiv effekt, tvert imot har Toyotas salg i Kina falt ni prosent i årets seks første måneder, skriver Electrek.

Det har ikke hjulpet på situasjonen at Toyota har måttet tilbakekalle 12.000 eksemplarer av nye bZ3, en elektrisk sedan produsert for det kinesiske markedet av samarbeidsgeskjeften GAW Toyota.

Ifølge nye tall fra den kinesiske bilprodusentorgansjonen CAAM har japanske produsenters markedsandel falt fra 20 prosent i første halvår 2022 til 14,9 prosent i år.

En sentral forklaring er japanernes sendrektighet med elbil-utrullingen. Elbilsalget i Kina var opp 51,5 prosent mot i fjor da 2-millionersgrensen ble passert ved utgangen av mai.

Ikke bare Toyota, men også Mazda, Honda og Nissan opplever fallende tall i Kina.

Må satse i Kina

Samtidig setter Kinas dominerende posisjon mange av de store selskapene i en skruestikke, ikke minst europeiske premiummerker – som har kjøpesterke, nyrike kinesere som en av sine viktigste målgrupper.

For både Mercedes, Audi og BMW er det kinesiske markedet det største enkeltmarkedet av alle.

Mercedes-sjefen Ola Källenius bekreftet denne uken i et intervju med Automobilwoche at Kina vil bli et nøkkelmarked når Mercedes ruller ut sin neste generasjon elbiler fra 2025.

– For oss står Kina absolutt i sentrum når neste bølge av elbil-offensiven kommer med den nye MB.EA-plattformen i 2025, sier Källenius.

Tunge eierposter

Og forresten:

Aller største eier i Mercedes-Benz er kinesiske Beijing Automotive Industry Holding (BAIC), som eies av den kinesiske stat og er landets sjette største bilprodusent. BAICs eier 9,98 prosent av aksjene.

Nest største Mercedes-aksjonær heter Li Shufu, gjennom investeringsselskapet Tenaciou3 Prospect Investment, med eierandel på 9,69 prosent. Li Shufu er for øvrig kjent som eier av Geely (han eier 90 prosent, sønnen eier de siste 10). Og Geely eier merker som Volvo, Polestar, Lotus, Smart, Lynk & co, Zeekr og Geely Auto – med flere.