
Frp ut mot ny samferdselsminister:
«Dette provoserer meg noe helt hinsides!»
– Hadde statsråden vært smart, så hadde han gjennomført den politikken partiet hans har vedtatt, sier Bård Hoksrud (Frp) i en flengende kritikk av den nye samferdselsministeren.
Jon-Ivar Nygård, Arbeiderpartiets ferske statsråd i Samferdselsdepartementet, har varslet at han vil tenke seg godt om før han eventuelt gjennomfører det vedtaket som Arbeiderpartiet sikret flertall for i Stortinget før sommerferien.
Spørsmålet om eldre bilførere fortsatt skal måtte gjennomgå en helsesjekk for å få fornyet førerkort, har vakt intens uenighet – på tvers av tradisjonelle skillelinjer i samferdselspolitikken.
Når Nygård nå nøler med å effektuere vedtaket Ap, Frp og SV sikret flertall for, tenner Hoksrud på alle plugger.
– Dette provoserer meg noe helt hinsides! Det er en regelrett skandale at en statsråd ikke vil følge opp sitt eget partis vedtak, etter at Stortinget to ganger har behandlet saken med samme konklusjon, sier Hoksrud til Motor.
Motor fikk før helgen opplyst fra samferdselsministeren at han «vil komme tilbake til denne saken uten unødig opphold, men trafikksikkerhet skal alltid komme først».
– Jeg ønsker ikke å gi meg selv dårlig tid på å ta en så viktig beslutning, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Mange runder
Det har vært mange og lange runder i vurderingen om krav til helseattest når eldre sjåfører skal få fornyet førerkort.
Da Motor skrev om saken første gang høsten 2018, var kravet at sjåfører over 75 år annethvert år måtte gjennomgå en kognitiv test for å få fornyet førerkortet. Senere er den kognitive testen byttet ut med krav om en helseattest, samtidig som aldersgrensen er hevet til 80 år med fornyet attest hvert tredje år.
På Stortinget har det lenge vært ønske om å lette på kravene. Allerede i 2018 ble et forslag fra Ap og Senterpartiet om å fjerne de obligatoriske testene avvist av et flertall på Stortinget.

I februar i år ble det imidlertid flertall for et forslag fra SV om å oppheve kravet til helseattest – mot stemmene til Høyre, Venstre, MDG, Senterpartiet og KrF. Og da vedtaket landet på bordet til daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), svarte han med å utrede saken på nytt.
Sterk bekymring
Blant fagmiljøene i både Vegdirektoratet og Helsedirektoratet er det sterk bekymring for konsekvensene, og med referanse til disse advarslene sa Hareide at vedtaket vil «gi flere drepte og hardt skadde på veiene».
Da han nølte med å gjennomføre februarvedtaket, gjorde Stortinget et såkalt anmodningsvedtak – med samme flertall som i februar – om at Hareide måtte gjennomføre Stortingets beslutning innen 1. august.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
Til slutt konkluderte Hareide med å nekte en slik gjennomføring, under henvisning til fagmiljøenes advarsler.
Og der står saken når Arbeiderpartiets egen Jon-Ivar Nygård skal turnere den videre.
Må bli godt kjent
– Mitt parti var del av Stortingets flertall, men i denne saken føler jeg at det er riktig å gjøre meg godt kjent med den nye faglige vurderingen som nå ligger og venter på mitt bord, sier Nygård.
Bård Hoksrud mener saken avdekker en grenseløs arroganse overfor Stortinget.
– Det er opplagt at embedsverket styrte den forrige statsråden i denne saken. Og det virker som den nye samferdselsministeren er vingeklippet allerede etter fem dager. Hadde statsråden vært smart, så hadde han gjennomført den politikken partiet hans har vedtatt, sier Hoksrud.
Ikke svart eller hvitt
Under debatten i Stortinget i slutten av mai oppsummerte Sverre Myrli, Arbeiderpartiets egen transport-nestor, sakens dilemmaer slik:

– Det er fordeler og ulemper med alle ordninger, det er ikke svart eller hvitt. Men stortingsflertallet mener altså at det er flest ulemper ved dagens ordning. (…) Spørsmålet er rett og slett: Når vil samferdselsministeren iverksette Stortingets vedtak?
Nå skal samme Myrli og resten av kontroll- og konstitusjonskomitéen vurdere avgåtte Hareides håndtering av saken, etter anmodningsforslag fra nettopp Frp.
– Helt uavhengig av den vurderingen, må det vi nå ser fra samferdselsministeren, være flaut for Sverre Myrli, sier Hoksrud.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla