
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
Selgeren feilinformerte om service og oljeskift, og må betale 15.000 til kjøperen av den gamle bruktbilen.
Det kan straffe seg å fortelle at det er utført service og foretatt oljeskift, dersom du ikke har gjort det.
Ikke bare kan bilen havarere. Du kan også bli stilt økonomisk ansvarlig.
En bærumsmann solgte en godt brukt 14 år gammel Toyota Rav 4 til en mann fra Romerike for 42.000 kroner. I kjøpekontrakten sto det at bilen fikk utført service fire måneder før salget.
Bare to dager etter at den nye eieren overtok bilen, havarerte motoren. Verkstedet som fikk inn bilen, fant raskt ut at det var lenge siden forrige oljeskift.
55.000 km.
Bilen hadde faktisk rullet 55.000 kilometer over fem år siden forrige oljeskift.
Verkstedet konkluderte med at bilen ikke bør repareres. Det vil i så fall koste 30–35.000 kroner. Med andre ord nesten like mye som kjøpesummen på 42.000 kroner.
Kjøperen hevder at han før kjøpet ikke har fått vite om manglende oljeskift.
Selgeren hevder på sin side at han under besiktigelse av bilen fortalte kjøperen at bilen ikke hadde fått oljeskift på fem år.
Kjøperen klaget til Forbrukerklageutvalget, som behandler blant annet bruktbilkonflikter. De mener det ikke er dokumentert at kjøperen fikk disse opplysningene. Utvalget konkluderer dermed med at selger har begått det som på jusspråket kalles opplysningssvikt.
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Kun EU-kontroll
Det var ikke bare manglende oljeskift som var et problem.
Det skulle også vise seg at det ikke ble foretatt service på bilen fire måneder før salget, slik det sto i kjøpekontrakten. Det var bare utført EU-kontroll.
Forbrukerklageutvalget skriver i sitt vedtak at EU-kontroll og service ikke er det samme. De konkluderer med at det er en mangel når det ikke er foretatt en service som det er opplyst om.
– Høy risiko
Forbrukerklageutvalget er spesielt kritisk til manglende oljeskift.
– Manglende oljeskift over så lang tid må anses for å innebære en høy risiko for alvorlig skade på bilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Forbrukerklageutvalget viser til en sakkyndig uttalelse om at manglende oljeskift trolig er en medvirkende årsak til motorhavariet rett etter kjøpet.
Kjøperen av bilen ville heve kjøpet og få tilbake alle pengene sine.
Men fordi kjøperen også fikk informasjon om at serviceprogrammet opp gjennom årene ikke er fulgt, mener Forbrukerklageutvalget at kjøperen ikke skal få heve, men at selgeren må betale 15.000 kroner tilbake til kjøperen.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner