TRENGER NY FIKS: Uforståelige skjerminstruksjoner og sviktende ryggekamera gjør at nye Golf nok en gang må inn til oppdatering av programvare.
Foto: VOLKSWAGEN AG
VW har funnet skjermfeil:
Må kalle tilbake splitter ny Golf etter nytt datatrøbbel
Dataproblemene tar ikke slutt for Volkswagen. Nå kalles den nyeste Golf-modellen inn til enda en oppdatering.
Tyske Handelsblatt melder i dag at verdens største bilprodusent nok en gang ser seg nødt til å tilbakekalle biler for en teknisk oppdatering grunnet feil i programvaren.
Denne gangen skal det være 56.000 VW Golf som er berørt, hvorav 25.000 i Tyskland. Det skal dreie seg om biler blant de tidligste som ble produsert.
Kaudervelsk på skjermen
Problemet denne gangen er uforståelige instruksjoner på skjermen i bilen i visningen fra infotainmentsystemet og navigasjonen, samt at ryggekameraet svikter.
Tilbakekallingen foregår i regi av VW selv og ikke det tyske svaret på Statens vegvesen, KBA, som riktignok beordrer tilbakekallingen, da det ikke dreier seg om et sikkerhetsspørsmål.
Ifølge den tyske avisen tar oppgraderingen av programvaren ca. fem timer, og må utføres på verksted, da nye Golf fortsatt ikke har mulighet for trådløs «over the air» (OTA)-oppdatering av programvaren.
Feil på feil
Nye Golf, som ble lansert mot slutten av 2019, har en såkalt digital cockpit og har slitt med programvareproblemer tidligere.
Først ble hele lanseringen av bilen forsinket på grunn av en stor mengde feil i kodingen. Dette førte til slutt til at en del planlagt funksjonalitet ble fjernet fra systemet.
I mai i fjor ble salget så stanset en tid på grunn av feil med nødassistenten, og bilene som var levert måtte tilbakekalles for reparasjon.
I desember i fjor var det på ny en tilbakekallingskampanje - denne gangen fordi en feil gjorde at bremsepedalen kunne løsne.
De vedvarende og repeterende dataproblemene som rammet Volkswagens nye modeller førte til slutt til at ledelsen i konsernet overførte ansvaret for IT og programvare i VW-gruppen til Audi.
Bestselgende
VW Golf var Europas mestselgende bilmodell i de første elleve månedene i 2020, viser tall fra markedsanalysefirmaet Jato Dynamics. Det ble solgt i overkant av 250.000 biler, en nedgang på 33 prosent fra samme periode i 2019.
I Norge ble det bare registrert i alt 240 eksemplarer av nye VW Golf i fjor.