YTTERLIGERE FORSINKET: Norske kunder må nok en gang smøre seg med mer tålmodighet. Ariya kommer ikke før utpå året 2022.

Ariya leveres først i 2022:

Nissans nye el-SUV blir ytterligere forsinket

Nissan Ariya skulle lanseres i Japan nå i sommer. Nå utsettes lanseringen av japanernes elektriske SUV og nye flaggskip med flere måneder.

Publisert Sist oppdatert

For norske kunder blir det trolig bare noen ukers forsinkelse i leveringene.

Mangelen på halvledere fører til produksjonsproblemer også for den kanskje mest spennende bilen som kommer fra det japanske markedet i 2021 og 2022.

Nissan har lenge drevet bortimot monokultur med elbilen Leaf, som de nylig dumpet prisen på, men den mellomstore elektriske SUV-en Ariya vil utfylle den gamle traveren i elbiltilbudet fra den japanske produsenten.

Nissan i Norge hadde en forhåndspresentasjon av bilen i Oslo i februar.

Nissan Ariya

  • Ny helelektrisk SUV fra Nissan.
  • To batteripakker på enten 63 eller 87 kWt (netto kapasitet).
  • Fra 340 til 500 km rekkevidde.
  • Firehjulsdrift eller forhjulstrekk.
  • Motoreffekt fra ca. 218 til 394 hk..
  • Fra 415 til 468 liter bagasjeplass.
  • Hengervekt 1500 kg. Ettermontering av takstativ mulig - tillatt taklast blir sannsynligvis 75 kg..
  • Priser anslås å ligge fra 450.000 til 600.000 kroner avhengig av versjon.

Paradoksalt nok blir elbil-pioneren blant de siste deltakerne i el-SUV-løpet som har spisset seg til det siste drøye året – over ti år etter at Leaf ble lansert første gang.

Elektronikk-krise

Det var planlagt at forhåndssalget skulle starte nå i sommer, med planlagt oppstart av produksjon utpå høsten – etter en forsinkelse på grunn av koronakrisen.

Nå viser det seg at Ariya blir ytterligere forsinket, skriver det amerikanske bransjetidsskriftet Automotive News.

Årsaken er en kombinasjon av halvlederkrisen, som gjør at Nissan ikke får prosessorene som er nødvendige til den avanserte elektronikken bilen er utstyrt med, og forsinkelser som er knyttet til den vedvarende pandemien.

Ariya skal utstyres med den mest avanserte elektronikken Nissan har presentert til nå.

Kommer med våren

Lanseringen i hjemlandet er nå utsatt til «i vinter», sa visepresident i Nissan, Asako Hoshino, til journalister under et pressemøte fredag.

– Salget i USA og i Europa vil normalt starte ca. to måneder senere, sa Hoshino.

Han forventer at det vil bli solgt flere titusen Ariya i løpet av det første salgsåret, og at det er i Europa etterspørselen vil bli høyest.

– Det ligger an til en mindre forsinkelse også for vår region, men dette er udramatisk, sier Knut Arne Marcussen, informasjonssjef hos Nissan i Norge.

– Det er snakk om noen ukers utsettelse og ikke måneder. Vi gleder oss til å komme i gang med forhåndssalget av bilen om noen uker.

De endelige prisene blir først klare nærmere produksjonsstart, men importøren indikerer en innstegspris på rundt 450.000 kroner. Den dyreste toppmodellen vil trolig komme på rundt 600.000 kroner.

Fem versjoner

Ariya skal tilbys med enten en batteripakke på 63 kWt netto (tilgjengelig energilager) eller 87 kWt (henholdsvis 65 og 90 kWt brutto).

I alt blir fem kombinasjoner tilgjengelig:

  • 63 kWt – forhjulstrekk
  • 87 kWt – forhjulstrekk med sterkere motor og større batteripakke
  • 63 kWh – firehjulsdrift med to elmotorer
  • 87 kWh – firehjulsdrift og lengre rekkevidde
  • 87 kWh Performance – toppmodellen, som kombinerer lang rekkevidde og høyere ytelse (394 hk)

Ariya ble presentert første gang på bilutstillingen i Tokyo høsten 2019.