PARKERT: Bilen sto parkert ved Teslas lokaler på Skøyen i Oslo.

Spektakulær konflikt:

Tesla-kunde seiret i rettskraftig dom

I ca. 2000 dager ble den dyre Teslaen stående her, hos Tesla på Skøyen i Oslo, fordi kunden nektet å hente den.

Publisert Sist oppdatert

Nå er punktum satt i en spektakulær konflikt mellom Tesla og en mangeårig kunde fra Romerike. En dom fra Oslo tingrett er rettskraftig, etter at Tesla ikke har anket dommen hvor kunden vant en knusende seier.

Oslo tingrett har ikke mottatt anke innen tidsfristen, opplyser tingretten til Motor.

– Jeg kan bekrefte at Tesla ikke har anket, og saken er avsluttet, sier kundens advokat André Marthinussen Larsen.

Million-Tesla

Oslo tingrett dømte Tesla Norge til å ta tilbake en Tesla Model S, og refundere hele kjøpesummen på 1,1 millioner kroner.

I tillegg må Tesla betale kundens sakskostnader på 239.000 kroner, egne sakskostnader på 312.000 kroner, og seks år med forsinkelsesrenter til kunden. Rentene utgjør rundt 600.000 kroner.

Kunden er en kjent person i Tesla-miljøet. Han jobber selv i bilbransjen, og har i mange år hatt den til enhver tid raskeste og nyeste Teslaen.

Akselerasjon

Det var nettopp akselerasjon som var starten på konflikten.

Mellom kjøpet og levering av mannens nye Tesla, lanserte Tesla en nyere versjon med lenger rekke­vidde og noen tidelers raskere akselerasjon. Tesla tilbød først oppgradering av kundens bil for 10.000 amerikanske dollar.

Så viktig var opp­graderingen for kunden, at han tok personlig kontakt med Tesla-eier Elon Musk på Twitter (som nå heter X).

Der bekreftet Musk, ifølge tingrettsdommen, at en oppgradert Tesla Model S P90D ville ha samme egenskaper som den nye versjonen.

Men Tesla greide likevel aldri å oppgradere versjonen, som mannen i 40-årene og mange andre kjøpte, på grunn av tekniske utfordringer.

Klausul

Dette, og påstander om flere feil og mangler på bilen, endte med at Tesla-kunden nektet å hente Teslaen sin da den var ferdig reparert på Teslas verksted på Skøyen i Oslo i juni 2017.

Dermed ble den stående der i 5,5 år, til november i fjor. Det utgjorde cirka 2000 dager.

I et motsøksmål krevde Tesla 99.000 kroner for denne parkeringen. Men heller ikke på dette punktet fikk Tesla medhold.

Tingrettsdommen og et tidligere vedtak i Forbrukerklageutvalget beskriver et anstrengt forhold mellom Tesla og kunden. På et tidspunkt tilbød Tesla tilbakekjøp. Men forutsetningen for tilbudet om tilbakekjøp hadde en viktig klausul:

Tesla krevde at kunden godtok å ikke handle biler av dem de neste fem årene.

– Svekket følelse

Oslo tingrett mener det er dokumentert at Tesla lovet opp­graderingen, og at bilen derfor har en mangel – selv om mannen ikke har betalt for opp­graderingen.

– Det ga kunden en svekket følelse av eksklusivitet, skrev tingretten.

Dommen i Oslo tingrett får konsekvenser også for andre Tesla-eiere.

Det fremgår av tingrettsdommen at Tesla Norge inngikk avtaler om oppgraderinger med en rekke andre kunder, som heller ikke fikk det.

Solgt

Tesla Norge ønsker ikke å kommentere enkeltsaker som denne. Advokaten til kunden, André Marthinussen Larsen, ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer.

Motor har spurt ham om Tesla har betalt hele beløpet de er dømt til å betale. Dette vil han ikke svare på.

I Statens vegvesens eierdatabase fremgår det imidlertid at Tesla Norge kjøpte bilen av Tesla-kunden i juli. I slutten av august ble den solgt videre til en privatperson i Bergen, gjennom et auksjonsfirma.