PARKERT: Bilen sto parkert ved Teslas lokaler på Skøyen i Oslo.
Foto: GEIR RØED
Spektakulær konflikt:
Tesla-kunde seiret i rettskraftig dom
I ca. 2000 dager ble den dyre Teslaen stående her, hos Tesla på Skøyen i Oslo, fordi kunden nektet å hente den.
Nå er punktum
satt i en spektakulær konflikt mellom Tesla og en mangeårig kunde fra Romerike.
En dom fra Oslo tingrett er rettskraftig, etter at Tesla ikke har anket dommen
hvor kunden vant en knusende seier.
Oslo tingrett
har ikke mottatt anke innen tidsfristen, opplyser tingretten til Motor.
– Jeg kan
bekrefte at Tesla ikke har anket, og saken er avsluttet, sier kundens advokat André
Marthinussen Larsen.
Million-Tesla
Oslo tingrett dømte
Tesla Norge til å ta tilbake en Tesla Model S, og refundere hele kjøpesummen på
1,1 millioner kroner.
I tillegg må
Tesla betale kundens sakskostnader på 239.000 kroner, egne sakskostnader på
312.000 kroner, og seks år med forsinkelsesrenter til kunden. Rentene utgjør
rundt 600.000 kroner.
Kunden er en
kjent person i Tesla-miljøet. Han jobber selv i bilbransjen, og har i mange år hatt
den til enhver tid raskeste og nyeste Teslaen.
Akselerasjon
Det var nettopp
akselerasjon som var starten på konflikten.
Mellom kjøpet
og levering av mannens nye Tesla, lanserte Tesla en nyere versjon med lenger
rekkevidde og noen tidelers raskere akselerasjon. Tesla tilbød først oppgradering
av kundens bil for 10.000 amerikanske dollar.
Så viktig var oppgraderingen
for kunden, at han tok personlig kontakt med Tesla-eier Elon Musk på Twitter (som nå heter X).
Der
bekreftet Musk, ifølge tingrettsdommen, at en oppgradert Tesla Model S P90D
ville ha samme egenskaper som den nye versjonen.
Men Tesla
greide likevel aldri å oppgradere versjonen, som mannen i 40-årene og mange
andre kjøpte, på grunn av tekniske utfordringer.
Klausul
Dette, og
påstander om flere feil og mangler på bilen, endte med at Tesla-kunden nektet å
hente Teslaen sin da den var ferdig reparert på Teslas verksted på Skøyen i
Oslo i juni 2017.
Dermed ble den
stående der i 5,5 år, til november i fjor. Det utgjorde cirka 2000 dager.
I et motsøksmål
krevde Tesla 99.000 kroner for denne parkeringen. Men heller ikke på dette
punktet fikk Tesla medhold.
Tingrettsdommen
og et tidligere vedtak i Forbrukerklageutvalget beskriver et anstrengt forhold
mellom Tesla og kunden. På et tidspunkt tilbød Tesla tilbakekjøp. Men
forutsetningen for tilbudet om tilbakekjøp hadde en viktig klausul:
Tesla krevde at
kunden godtok å ikke handle biler av dem de neste fem årene.
– Svekket følelse
Oslo tingrett
mener det er dokumentert at Tesla lovet oppgraderingen, og at bilen derfor har
en mangel – selv om mannen ikke har betalt for oppgraderingen.
– Det ga kunden
en svekket følelse av eksklusivitet, skrev tingretten.
Dommen i Oslo
tingrett får konsekvenser også for andre Tesla-eiere.
Det fremgår av
tingrettsdommen at Tesla Norge inngikk avtaler om oppgraderinger med en rekke
andre kunder, som heller ikke fikk det.
Solgt
Tesla Norge ønsker ikke å
kommentere enkeltsaker som denne. Advokaten til kunden, André Marthinussen
Larsen, ønsker ikke å gi ytterligere kommentarer.
Motor har spurt ham om Tesla
har betalt hele beløpet de er dømt til å betale. Dette vil han ikke svare på.
I Statens vegvesens eierdatabase
fremgår det imidlertid at Tesla Norge kjøpte bilen av Tesla-kunden i juli. I slutten av
august ble den solgt videre til en privatperson i Bergen, gjennom et
auksjonsfirma.