IKKE FOSSILBIL: I Nasjonal Transportplan har det siden siden 2017 stått at alt nybilsalg skal være nullutslipp i 2025. Det er ikke lenge til.

Bensin + diesel ut?

Nullutslippsmålet: – I løpet av 2025, men ingen forbud

I årevis har det vært offisielt at 2025 er et merkeår for det som kalles nullutslippsbiler, men det kan se ut som det blir mindre strengt enn mange har trodd.

Publisert

I Nasjonal Transportplan (NTP) som ble behandlet av Stortinget før sommeren 2017, ble 2025-målet satt: Der ble det lagt til grunn at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.

– En rekke måltall for nye nullutslippskjøretøy ble varslet i NTP 2018-2029, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartmentet.

Disse ble videreført i  NTP 2022-2033 og NTP 2023-2024.

– Deriblant at salget av nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i løpet av 2025. 

Har du lest disse sakene fra Motor?

Skal være konkurransedyktig

Det betyr at det ikke er fra 1. januar, som mange har trodd.

En forutsetning for at planen kunne gjennomføres, er det Kroglund sier er «en forbedring av teknologisk modenhet i de ulike delene av transportsektoren som ligger til grunn for måltallet.»

– Slik at nullutslippsløsninger blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger. I forlengelse av dette vil det kunne være kjøretøygrupper der nullutslippsteknologien enda ikke er moden nok, slik som for eksempel utrykningskjøretøy. 

Kroglund understreker at måltallet i NTP kun er et mål.

– Det betyr at det verken blir forbudt å selge eller kjøre biler med forbrenningsmotor fra 2025.

91 prosent i år

– Vi er også glade for at målet har måltall og ikke forbud. Et forbud om å selge eller bruke en bil med forbrenningsmotor hadde rammet majoriteten av norske bileiere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han tror det ligger an til at målet for nullutslippskjøretøy blir nådd – i personbilsektoren.

Så langt i 2024 er 91 prosent av førstegangsregistrerte personbiler nullutslippskjøretøy. 

– Særlig lempingen på leasingreglene gjør at også bedriftsmarkedet nå kommer ordentlig over på elbil når det gjelder personbiler. Når det gjelder varebiler, er det fortsatt temmelig langt igjen. 

Sødal mener utvalget blant varebilene har klare begrensninger, sammenliknet med personbilsiden, ikke minst når det gjelder rekkevidde og ladehastighet.

90 PROSENT: Så langt i år er rundt 90 prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler nullutslippskjøretøy.

– Ha is i magen

– Vi tror også at majoriteten av utrykningskjøretøy må gå på flytende drivstoff i noen år til. Det har å gjøre med både rekkevidde og ladehastighet på bilene. 

Samtidig mener han at vi er langt nærmere at utrykningskjøretøy kan gå på strøm, enn bare for noen få år siden.  

Sødal er klar på at politikerne må ligge unna å gjøre noe dagens avgifter og fordeler for elbilene, hvis målet skal bli en realitet.

– De siste årene har både avgiftene ved kjøp og ikke minst bompenge­fordelen blitt strammet inn. Nå må regjeringen ha is i magen, så innfasingen av elbiler fortsetter i samme tempo som det har gjort. Så vår oppfordring før statsbudsjettet i høst er at det ikke gjøres noe med elbilavgiftene.

● Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.