
Nekter å følge opp Stortingets vedtak fra februar:
Hareide: – Jeg fjerner ikke kravet om helseattest
I februar vedtok Stortinget å fjerne kravet om helseattest for eldre sjåfører. Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier nei til å følge opp vedtaket.
– Anmodningen fra Stortinget om å oppheve dette fra 1. august var ikke mulig å møte, fordi viktige faglige vurderinger manglet. Nå har jeg fått disse, og for meg er saken klar: Jeg fjerner ikke kravet om obligatorisk helseattest, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
I dag er kravet at alle over 80 år som skal kjøre bil, må gjennomgå en helseundersøkelse hos legen for å avgjøre om de fremdeles er skikket til å kjøre.
– Et viktig virkemiddel
– Det skal være trygt å ferdes i trafikken. Krav om obligatorisk helseattest for eldre bilførere er et viktig virkemiddel for å sikre at de med førerrett er trygge sjåfører, sier Hareide.
Les også: – Det oppfattes som du trenerer vedtaket
Les også: «For tidlig å fjerne helseattesten for eldre bilførere»
Som en oppfølging av vedtaket fra februar, ble Statens vegvesen og Helsedirektoratet i april bedt om å utrede mulige konsekvensene av å fjerne kravet om obligatorisk aldersbestemt helseattest og å vurdere mulige alternative tiltak.
Samferdselsministeren mottok rapporten 1. oktober.
– Opp til den nye regjeringen
I rapporten skriver Vegvesenet at det ansees som sannsynlig at det vil innebære en økt trafikksikkerhetsmessig risiko å fjerne kravet til obligatorisk aldersbestemt helseattest.
De siste sakene fra Motor:
-
Tilbake til det enkle:
Kjører 2300 km til Nordkapp – på denne!
-
Vi som har blinket oss ut BMW i4:
BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Volvo har helårsdekk som standard:
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker har grunn til å skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
De presiserer likevel at det er utfordrende å måle effekten av obligatorisk helseattest for eldre.
De mener også at det ikke foreligger alternative ordninger som i samme grad som obligatorisk aldersbestemt helseattest, er egnet til å fange opp de som ikke oppfyller helsekravene.
– Jeg oppfatter rapporten som en sterk faglig anbefaling om å beholde kravet om helseattest, sier Hareide.
– Derfor ønsker jeg ikke å fjerne den, av hensyn til trafikksikkerheten. Det vil være opp til den nye regjeringen å ta stilling til hvordan dette skal følges opp videre, sier statsråden.
(©NTB)