Ford har hatt et testprosjekt i og utenfor den tyske byen Aachen, der biler kommuniserer med infrastrukturen i veinettet.
Blant annet sørger teknologien for at trafikklys endres fra rødt til grønt når et utrykningskjøretøy nærmer seg.
Simulert utrykning
For å teste systemet brukte Ford en veistrekning med åtte lysregulerte veikryss etter hverandre inne i byen, samt to veistrekk i utkanten av byen med tre påfølgende lyskryss.
En Ford Kuga ble utstyrt med en enhet som kommuniserte med infrastrukturen. Bilen fungerte både som utrykningskjøretøy og vanlig personbil under forsøkene.
I en simulert utrykning ble det sendt et signal fra bilen til trafikklyset om å endre seg til grønt. Da bilen hadde passert lyskrysset, gikk trafikklysene tilbake til å fungere som vanlig.
Da trafikklyset viste rødt for personbilen, gjorde teknologien at bilen bremset sakte ned tidligere – både for å unngå bråbrems og samtidig være mest mulig i bevegelse.
Teknologien skal i første omgang redusere risikoen for kollisjoner i lyskryss der utrykningsbiler vanligvis ville kjørt på rødt lys.
– Det aller siste en utrykningssjåfør trenger, er å ende opp i en kø ved et lyskryss hvor man må vente på grønt lys, sier utviklingsingeniør for automatisert kjøring i Ford Europa, Martin Sommer.
– Ved å dele data mellom biler, utrykningskjøretøy og trafikklys i realtid – med det siste av mobilteknologi – vil vi alle bli både sikrere og mer effektive i trafikken. Intelligent trafikklyskontroll bidrar både til å redde liv når hvert sekund teller, og reduserer samtidig både ventetid og CO2-utslipp, sier Michael Reinartz, direktør i Vodafone, som er en av Fords samarbeidspartnere.