KLØTSJ-TRØBBEL: En bruktbilkunde fikk erfare at forsikringsavtaler ikke dekker alle kløtsj-skader.
Foto: iSTOCK
Fikk avslag på dekning:
Kløtsjen røyk rett etter bilhandelen
Bare noen dager etter bilkjøpet pumpet det svart og illeluktende røyk ut av bilen som mannen nettopp hadde kjøpt. Kløtsjen røyk. Og stod problemene i kø.
En bilkunde som i mai i fjor kjøpte seg bil, fikk store problemer.
Allerede på hjemturen rett etter at han hadde overtatt bruktbilen, fikk han de første problemene, og han avtalte med bilforretningen at han skulle komme tilbake med bilen over helga.
Men før han rakk det, begynte det å pumpe svart og illeluktende røyk ut av bilen, da bilen sto parkert.
Bilen ble tauet til nærmeste verksted, som konkluderte med at kløtsjen både var skjevt slitt og brent – og at det var årsaken til brannen.
Skiftet kløtsjen
Av sakssammendraget til Finansklagenemnda fremgår det ikke hvor gammel bilen er. Heller ikke hvilken bilmodell det er.
Men det står referert at bilkunden undrer seg over at en bil som var kjørt lite kunne ha en utslitt kløtsj.
Kløtsjen ble skiftet, men allerede på vei hjem fra verkstedet fikk mannen igjen problemer.
Bilen skjøt fart uten at han trykket på gasspedalen. Og dermed ble det ny inntauing, denne gangen til bilforhandleren hvor bilen ble kjøpt.
Der ble det funnet en feil på tennpluggen, som ble ansett som årsaken til den ukontrollerte fartsøkningen.
Nye tauinger
Men tror du problemene var over?
Niks!
Nok en gang oppsto det problemer på vei hjem. Igjen oppsto det nemlig røykutvikling under panseret. Igjen ble det tauing til verksted, og denne gang ble det konstatert at det var noe galt med coilen – som er en del av bilens tenningsanlegg.
Men nå måtte vel problemene være over?
Igjen: Niks!
På en lengre ferietur gikk kløtsjen helt i bunn da bileieren skulle skifte gir – og det kom en høy lyd.
Igjen ble det tauing, denne gang til et merkeverksted, som konstaterte at kløtsjen var blitt montert feil av forrige verksted!
Kløtsj dekkes ikke
Men, og nå fikk bileieren såpass hakeslepp at han valgte å klage til Finansklagenemnda: Verkstedet mente at klutsj-problemene også delvis skyldes brukerfeil. Dermed ville heller ikke verkstedet som først skiftet klutsjen gjøre jobben igjen uten betaling – på reklamasjon.
Bileieren måtte dermed betale 28.000 kroner for reparasjonen, og heller ikke forsikringsselskapet hans vil dekke utleggene.
Årsaken til det er at klutsjskader ifølge forsikringsavtalen hans ikke dekkes – uansett årsak.
Avgjørelsen til nemnda er enstemmig, både forsikringsbransjens representant, den uavhengige lederen og Forbrukerrådets representant var enige om avslaget.
Hva som er tilstanden til bilen nå, halvannet år senere, fremgår ikke av nemndas saksfremstilling.