Hvit bil sett fra siden
POPULÆR PÅ LEIE: Toyota kommer med en oppdatert RAV 4 om kort tid, en hybrid-SUV som i følge SSB-tall er blant bilene med en drivlinje vi ønsker å lease – framfor å kjøpe.
Leasing mer enn doblet på 10 år:

Leaser hybrid, kjøper elbil

Nordmenn leaser hybrider og kjøper elbiler. Det viser en analyse SSB har gjort av nybilregistreringene i 2017.

Del denne artikkelen

Blant de viktigste funnene i analysen:

  • Personbilparken i Norge var 23 prosent større i 2017 enn i 2008, og førstegangsregistrerte biler er stadig oftere eid av leasingselskaper.
  • Av de omtrent 159 000 nyregistreringene i 2017 var over 60 000 biler eid av leasing- og bilutleieselskaper ved årsslutt.
  • Av de nesten 50 000 førstegangsregistrerte hybridbilene i 2017 var 49 prosent registrert hos et leasing- eller utleieselskap, mens 44 prosent var privateide.
  • Hele 78 prosent av de nye elbilene var i privat eie, mens 14 prosent var eid av et leasing- eller utleieselskap.
  • Av 60 000 nyregistrerte leasingbiler i 2017 var 41 prosent hybrider og 8 prosent elbiler, mens det blant 50 000 nyregistrerte leasingbiler i 2016 var 31 prosent hybrider og 6 prosent elbiler.

Les også: Her gjør Stortingets årets viktigste elbilvedtak

Tips fra NAF
Elbil og rekkevidde
Elbil og rekkevidde

Ikke la deg lure av reklamen. Det finnes flere standarder for å måle rekkevidde på elbiler.

Overgangsteknologi

SSB nevner flere mulige årsaker til tallene:

«Forbrukere kan foretrekke å lease hybridbiler fordi de ser på det som en overgangsteknologi, inntil elbil-teknologien eventuelt modnes, og bilene blir gode nok til å dekke brukerens behov. De som får dekket behovene ved hjelp av en elbil allerede i dag, ser mindre behov for å bytte bil etter tre år, og ser på elbilen som en langsiktig investering. Dersom teknologiutviklingen fortsetter i samme tempo, kan blant annet større batterikapasitet og bedre utbygde lademuligheter gjøre at flere får dekket bilbehovet sitt gjennom elbil», skriver SSB.

En annen årsak kan være at prisen på å lease i forhold til å kjøpe ikke trenger å være den samme for ulike drivstofftyper, i følge analysen.

Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner

Dieselnedgang

Mens nyregistreringer av el- og hybridbiler øker, går det motsatt vei for de mer tradisjonelle bensin- og dieselbilene, fastslår SSB.

I 2017 var 25 prosent av nyregistreringene bensinbiler, og 23 prosent dieselbiler, mot henholdsvis 29 og 31 prosent i 2016.

For disse to drivstofftypene samlet var nedgangen i nyregistrerte biler på mer enn 16 000 kjøretøy bare på et år, selv om totale nyregistreringer har økt med over 4 000 biler. Nedgangen for bensin- og dieselbiler merkes først og fremst på antall som kjøpes privat.

«Frykt for dieselforbud, økte bompenger og offentlige avgifter kan være noen av årsakene som ligger bak», tror SSB.

Nyregistrerte bensin- og dieselbiler eid av leasingselskap var på omtrent samme nivå i 2017 som året før. Nyregistrerte bensin- og dieselbiler kjøpt av privatpersoner var i 2016 i overkant av 49 000, men i 2017 var antallet sunket til 34 000. Av leasingbilene var det omtrent 31 000 nye bensin- og dieselbiler i 2017, mot 32 000 året før.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min?

Tips fra NAF
Hva mener ekspertene om elbil-utviklingen?
Hør NAFs podcast om elbil

Hvilken elbil passer for meg? Hvilke elbiler kommer på markedet, og vil alle biler bli selvkjørende? Anette og Harald samler gjester i studio og stiller ekspertene spørsmålene du lurer på!