
Holder fast på 2022-målet:
VW venter flere databrikker og økt produksjon
Volkswagen-konsernet ser tegn til bedring i leveringene av databrikker, og tror nå at de skal klare å holde leveringsmålene de hadde satt seg for 2022.
Konsernet, som blant annet favner bilmerker som Skoda, Audi, Porsche og Cupra, i tillegg til Volkswagen, venter at mangelen på databrikker som har rammet bilindustrien det siste året, vil avta i andre halvår.
Mange av konsernets fabrikker har måttet stenge ned for kortere perioder på grunn av delemangelen som har blitt forsterket først av koronapandemien og deretter krigen i Ukraina.
– Nå har vi brukt vår posisjon som et virkelig globalt selskap til å balansere produksjonen og lette presset i de områdene hvor problemene med delemangelen har vært størst, sier konsernsjef Herbert Diess.
– Da Ukraina-krigen førte til stans i tilgangen på ledningssystemer, som igjen førte til nedstengninger ved fabrikker i Europa, kunne vi sende databrikkene vi ikke trengte umiddelbart til fabrikker i andre regioner, sier Diess – med hint om at samme fleksibilitet kan brukes til gunst for europeiske anlegg senere.

Forbedringene i logistikken fører til at Volkswagen forventer å kunne trappe opp produksjonsvolumet og ta igjen det meste av det tapte i månedene som kommer.
I en uttalelse fra selskapet som kom før helgen, het det at Volkswagen venter salgsvekst på mellom 8 og 13 prosent i 2022, og at konsernet styrer mot en resultatmargin på mellom 7 og 8,5 prosent.
Og det blir fort litt kroner … VW hadde en omsetning i årets tre første måneder på om lag 630 milliarder kroner, opp 0,6 prosent fra samme periode i 2021.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner