SÅ DEN SLIK UT? I et sentralt skaderegister vil man kunne sjekke om en bil har hatt behov for omfattende reparasjoner. Eksempelet er fra en viltulykke.Arkivfoto: JAN ERIK OLBERGSVEEN
Statens vegvesen:
Vil registrere alle bilers skadehistorie
Hvert år skifter 500.000 bruktbiler eier i Norge. Nå vil Statens vegvesen opprette og drifte et nytt skaderegister som sikrer bedre kunnskap om bilenes forhistorie.
Flere har tatt til orde for et sentralt skaderegister, hvor alle relevante opplysninger om bilens historikk er samlet.
I en ny utredning fra Statens vegvesen anbefaler etaten at register opprettes, med etaten som eier og driftsansvarlig. I utredningen anbefaler vegvesenet at registeret som et minimum inneholder følgende informasjon:
Om det aktuelle kjøretøyet har vært innløst
Opplysninger om kjøretøyet har hatt en forsikringsskade med takst over et visst beløp
Den konkrete takstsummen for skaden
Når kjøretøyet er reparert
Navn på verkstedet som har reparert kjøretøyet
«Sparer samfunnet»
I utredningen fra vegvesenet heter det blant annet:
«Et sentralt skaderegister vil kunne virke konfliktdempende i kjøp og salg av bruktbiler, spare samfunnet for utgifter ved tvister og (det) kan spare samfunnet for kostnader og ressurser som Statens vegvesen i dag har til å følge opp kjøretøy i kontroll etter utførte reparasjoner.»
– Arbeidet med å etablere skaderegisteret bør ha høy prioritet, heter det.
Hos NAF blir vegvesenets konklusjon mottatt med tilfredshet.
– Nå er ett av de siste hindrene ryddet av veien for å få etablert et sentralt skaderegister for bil. Det vil gjøre det tryggere for alle som kjøper bruktbil. NAF har vært en av pådriverne for at dette skal komme på plass. Målet er å unngå at biler som har vært utsatt for store og omfattende skader, kommer ut igjen på norske veier uten at de er forskriftsmessig reparert, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
– Vi er glade for at Statens vegvesen gir en helt klar anbefaling om å etablere et sentralt skaderegister. Vi er også fornøyde med forslaget deres til hvordan et slikt register kan se ut i regi av Statens vegvesen selv, selv om vi mener at en etablering og drift av registeret også kunne vært gjort av private aktører basert på åpne data.
– Nå forventer vi at samferdselsministeren tar dette videre raskt, og følger oppfordringen fra Statens vegvesen om å prioritere arbeidet med å få et register etablert, sier Handagard.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2022.