
Skjerper bøtesatsene:
Vil øke boten for mobilbruk med 49 prosent
Regjeringen vil heve bøtesatsen for bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring til 7450 kroner, en økning på 49 prosent fra dagens nivå.
Det kommer frem av et høringsnotat regjeringen har sendt ut om generelle oppjusteringer av bøtesatsene.
De øvrige bøtesatsene foreslås hevet i tråd med konsumprisindeksen.
I dag vanker det høyere bot for å kjøre på rødt lys, enn for å bruke mobilen mens du kjører – henholdsvis 6800 og 5000 kroner.
Det vil regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ha slutt på. Bruk av håndholdt mobil under kjøring har vært forbudt siden våren 2000, nesten før mobiltelefon ble allemannseie.
«Det er grunn til å anta at bruksforbudet ikke overholdes i tilfredsstillende grad», men «det er sannsynlig at mørketallene er betydelige», heter det i høringsnotatet.
I perioden 2006 til 2016 ble det skrevet ut 16.400 forelegg for mobilbruk i snitt, mens det ifølge Skatteetaten ble skrevet ut henholdsvis 18.491 og 20.480 slike forelegg i 2019 og 2020.
«Nødvendig å treffe tiltak»
I en undersøkelse tilbake i 2013 beregnet Transportøkonomisk Institutt (TØI) oppdagelsesrisikoen til 48,7 forseelsesreaksjoner per million kjørte kilometer.
«Ser man det relativt høye antallet utstedte forenklede forelegg opp mot den lave oppdagelsesrisikoen, er det følgelig grunn til å tro at håndholdt mobiltelefon brukes under svært mange kjøreturer i Norge daglig. Hensett til risikopotensialet som bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring innebærer, finner departementet det nødvendig å treffe tiltak for å øke etterlevelsen av bruksforbudet utover de tiltakene (herunder informasjonskampanjer og innføring av prikkbelastning) som allerede er iverksatt. En skjerpelse av reaksjonen ved overtredelse av forbudet, i form av en økning av satsen på boten som ilegges, fremstår da som særlig aktuelt», skriver departementet i høringsnotatet.
Har du lest disse sakene?
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
-
Trodde han punkterte:
Plutselig knakk bærearmen på Teslaen
-
73
Test: Hongqi E-HS9
Luksusen er komplett, men det er ikke bilen