

Debatt om berøringsskjermer:
– Jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker
– Vi opplever at den teknologiske utviklingen går utrolig raskt når det gjelder berøringsskjermer og førerstøttesystemer, og at vi som trafikanter sliter med å holde følge, skriver sjefingeniøren i Statens vegvesen.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Først av alt ønsker vi i Statens vegvesen å rose Fatland for et godt og tankevekkende innlegg, og forsikre om at vi deler hans bekymring til fulle. Statens vegvesen har trafikksikkerhet som hovedfokus i alt vi gjør, og vi deler Fatland sin bekymring rundt dette temaet.
Vi opplever at den teknologiske utviklingen går utrolig raskt når det gjelder berøringsskjermer og førerstøttesystemer, og at vi som trafikanter sliter med å holde følge.
Tok det opp internasjonalt
Dette er også en av grunnene til at Statens vegvesen tok dette opp på internasjonalt nivå, i en gruppe som arbeider med akkurat dette – regulering av førerstøttesystemer – for cirka ett år siden.
Der pekte vi blant annet på at jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker.
Øynene våre og konsentrasjonen blir trukket mot store skjermer med fancy animasjoner, enten vi vil det eller ikke. Og når vi i tillegg må berøre skjermen for å aktivere ulike funksjoner, sier det seg selv at vi blir uoppmerksomme som sjåfører. Vi følger ikke lengre med på veien og trafikken vi er en del av. Vi blir også distrahert av de mange, eller mangelen på, varslinger i førerstøttesystemene, og det er en utfordring for oss som sjåfører å forstå meningen med varslene.
Det er heller ikke bare å skru av skjermen under kjøring for å unngå å bli distrahert, da mister vi nemlig en del av førerstøttefunksjonene til bilen.
Har du lest disse sakene på Motor.no?
-
Oppgitt Skoda-eier:
Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde
-
Golfen hadde vannlekkasje:
Mariann fikk heve kjøpet på dagen
-
Prøvekjørt: Peugeot e-308 SW
Så fargerik at den kler grått
-
Vi som kjører tøff stil og bil:
Da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
-
Prøvekjørt: Kia EV9
Denne gjør det ganske enkelt å tenke helt nytt
-
Årets beste bilkjøp:
Mye fornuft, litt følelser – her er våre fem favoritter
-
Leverandør tar grep:
Tror flere bilmerker vil forsvinne i priskrigen
-
Tysk storoversikt:
Her er bilene med flest (og færrest) feil
-
Mercedesen hadde «alvorlige feil»:
Mener Bertel O. Steen endret programvaren på luksus-SUV
-
73
Test: Nio EL7
Knapt nok tørr bak dørene – nå utfordrer den veteranene
-
85
Test: Audi Q8 e-tron
Nå har denne fått det eneste den virkelig trengte
-
Årets beste bilkjøp:
Her er rekkefølgen bak de fem klassevinnerne
-
Årets beste bilkjøp:
Disse bilene er ikke blant de 10 beste i sin klasse
-
Vi som feirer 2CV-jubileet:
Norges frekkeste 75-åring
-
83
Test: Mercedes-Benz EQE SUV
Her blir du pakket inn i watt
-
Subsidie-undersøkelse:
EU gransker tre Kina-produsenter – Tesla raser over å bli utelatt
Liten respons fra myndigheter
I Norge gjennomfører Statens vegvesen kontinuerlig trafikksikkerhetskampanjer, der vi nettopp peker på viktigheten av å konsentrere oss om veien og trafikken når vi kjører bil, og ingenting annet. Vi anbefalte derfor også den internasjonale gruppen om å fokusere mer på et førerstøttesystem som gir en informert, aktiv og fokusert sjåfør.
I tillegg mener vi at dette også er noe som bør inn i føreropplæringen.
Innlegget vårt ble støttet av forbrukerorganisasjonene, men det var ellers liten respons fra andre lands myndigheter.
Dette skyldes nok først og fremst at et prinsipp med regulering er at den ikke skal være til hinder for teknologisk utvikling og produsentenes designfrihet, så lenge det ikke er forbundet med økt risiko for trafikantene.
I tillegg har også vi som forbrukere en betydelig påvirkningskraft når det gjelder valg av produkter.
Produsentene utvikler det de mener vi som kunder ønsker.