

Debatt om berøringsskjermer:
– Jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker
– Vi opplever at den teknologiske utviklingen går utrolig raskt når det gjelder berøringsskjermer og førerstøttesystemer, og at vi som trafikanter sliter med å holde følge, skriver sjefingeniøren i Statens vegvesen.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Først av alt ønsker vi i Statens vegvesen å rose Fatland for et godt og tankevekkende innlegg, og forsikre om at vi deler hans bekymring til fulle. Statens vegvesen har trafikksikkerhet som hovedfokus i alt vi gjør, og vi deler Fatland sin bekymring rundt dette temaet.
Vi opplever at den teknologiske utviklingen går utrolig raskt når det gjelder berøringsskjermer og førerstøttesystemer, og at vi som trafikanter sliter med å holde følge.
Tok det opp internasjonalt
Dette er også en av grunnene til at Statens vegvesen tok dette opp på internasjonalt nivå, i en gruppe som arbeider med akkurat dette – regulering av førerstøttesystemer – for cirka ett år siden.
Der pekte vi blant annet på at jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker.
Øynene våre og konsentrasjonen blir trukket mot store skjermer med fancy animasjoner, enten vi vil det eller ikke. Og når vi i tillegg må berøre skjermen for å aktivere ulike funksjoner, sier det seg selv at vi blir uoppmerksomme som sjåfører. Vi følger ikke lengre med på veien og trafikken vi er en del av. Vi blir også distrahert av de mange, eller mangelen på, varslinger i førerstøttesystemene, og det er en utfordring for oss som sjåfører å forstå meningen med varslene.
Det er heller ikke bare å skru av skjermen under kjøring for å unngå å bli distrahert, da mister vi nemlig en del av førerstøttefunksjonene til bilen.
Har du lest disse sakene på Motor.no?
-
Arilds girkasse havarerte:
Møller-verksted krevde 172.000 kr for sent oljeskift
-
81
Test: BMW i7 xDrive 60
Du blir ikke mer konge enn dette for under to millioner
-
Vi som forguder «gubbebiler»:
Her er gubbebilene i våre hjerter
-
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
-
Så mye koster billånet:
Nå fyker billånsrenten opp
-
Nye kalkyler fra OFV:
Bilkostnadene opp mellom 8 og 15 prosent i 2022
-
Ny GLC Coupé:
Mercedes lokker med 13 mil på strøm
-
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
-
Lexus-sjefen i Norge:
«I noen tilfeller vil vi anbefale kunden å velge noe annet enn elbil»
-
Fords nye elbil:
Elektrisk Explorer støtter seg på både arv og miljø
-
Hydrogen-topp venter mange biler:
«Kan lage hydrogen-biler som går 100 mil»
-
Rust-ødelagt elbil:
Ford håper å få Karls bil på veien igjen
-
Prøvekjørt: BMW iX5 Hydrogen
Her er første test av BMWs hydrogen-SUV
-
Steinsprut og riper:
Vasken avdekket et hundretalls skader
-
Oppgradert XC40 og C40:
Nærmer seg rekkevidde på 60 mil
-
Rekordtall for Porsche:
Suser mot inntektstoppen med bensin
Liten respons fra myndigheter
I Norge gjennomfører Statens vegvesen kontinuerlig trafikksikkerhetskampanjer, der vi nettopp peker på viktigheten av å konsentrere oss om veien og trafikken når vi kjører bil, og ingenting annet. Vi anbefalte derfor også den internasjonale gruppen om å fokusere mer på et førerstøttesystem som gir en informert, aktiv og fokusert sjåfør.
I tillegg mener vi at dette også er noe som bør inn i føreropplæringen.
Innlegget vårt ble støttet av forbrukerorganisasjonene, men det var ellers liten respons fra andre lands myndigheter.
Dette skyldes nok først og fremst at et prinsipp med regulering er at den ikke skal være til hinder for teknologisk utvikling og produsentenes designfrihet, så lenge det ikke er forbundet med økt risiko for trafikantene.
I tillegg har også vi som forbrukere en betydelig påvirkningskraft når det gjelder valg av produkter.
Produsentene utvikler det de mener vi som kunder ønsker.