

Debatt om berøringsskjermer:
– Jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker
– Vi opplever at den teknologiske utviklingen går utrolig raskt når det gjelder berøringsskjermer og førerstøttesystemer, og at vi som trafikanter sliter med å holde følge, skriver sjefingeniøren i Statens vegvesen.
Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no
Først av alt ønsker vi i Statens vegvesen å rose Fatland for et godt og tankevekkende innlegg, og forsikre om at vi deler hans bekymring til fulle. Statens vegvesen har trafikksikkerhet som hovedfokus i alt vi gjør, og vi deler Fatland sin bekymring rundt dette temaet.
Vi opplever at den teknologiske utviklingen går utrolig raskt når det gjelder berøringsskjermer og førerstøttesystemer, og at vi som trafikanter sliter med å holde følge.
Tok det opp internasjonalt
Dette er også en av grunnene til at Statens vegvesen tok dette opp på internasjonalt nivå, i en gruppe som arbeider med akkurat dette – regulering av førerstøttesystemer – for cirka ett år siden.
Der pekte vi blant annet på at jo flere faktorer som distraherer sjåføren, jo større fare er det for ulykker.
Øynene våre og konsentrasjonen blir trukket mot store skjermer med fancy animasjoner, enten vi vil det eller ikke. Og når vi i tillegg må berøre skjermen for å aktivere ulike funksjoner, sier det seg selv at vi blir uoppmerksomme som sjåfører. Vi følger ikke lengre med på veien og trafikken vi er en del av. Vi blir også distrahert av de mange, eller mangelen på, varslinger i førerstøttesystemene, og det er en utfordring for oss som sjåfører å forstå meningen med varslene.
Det er heller ikke bare å skru av skjermen under kjøring for å unngå å bli distrahert, da mister vi nemlig en del av førerstøttefunksjonene til bilen.
Har du lest disse sakene på Motor.no?
-
Lagmannsretten:
Får heve kjøp av bil som mangler 4x4 ved rygging
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Her har noen tenkt innenfor boksen
-
Minst 12 hendelser:
Mener ID.3-ulykke kan skyldes teknisk feil
-
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
10-punktsjekken med Ole Gustav Gjekstad:
Tatt fire ganger i fotoboks på én dag
-
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester
-
Bilutstillingen eCarExpo 2025:
Se bilnyhetene som er på vei til Norge
-
Volvo XC40-ulykkene:
Volvo-krasj: «Det hviler et stort ansvar på produsenten»
-
Prøvekjørt: Citroën E-C3 Aircross
Gjør det fristende å være fornuftig
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
Prøvekjørt: Fiat Grande Panda
Fiat frister med billig, smått og lekkert
-
«To år etter» Skoda:
Ford lager bare 2024-modeller langt inn i 2025
-
10-punktsjekken med Simen Agdestein:
Stormesteren måtte kvitte seg med rumpeplageren
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
Vi som vil ha naboens bil:
Hvor smart er det å kjøpe bil av naboen?
Liten respons fra myndigheter
I Norge gjennomfører Statens vegvesen kontinuerlig trafikksikkerhetskampanjer, der vi nettopp peker på viktigheten av å konsentrere oss om veien og trafikken når vi kjører bil, og ingenting annet. Vi anbefalte derfor også den internasjonale gruppen om å fokusere mer på et førerstøttesystem som gir en informert, aktiv og fokusert sjåfør.
I tillegg mener vi at dette også er noe som bør inn i føreropplæringen.
Innlegget vårt ble støttet av forbrukerorganisasjonene, men det var ellers liten respons fra andre lands myndigheter.
Dette skyldes nok først og fremst at et prinsipp med regulering er at den ikke skal være til hinder for teknologisk utvikling og produsentenes designfrihet, så lenge det ikke er forbundet med økt risiko for trafikantene.
I tillegg har også vi som forbrukere en betydelig påvirkningskraft når det gjelder valg av produkter.
Produsentene utvikler det de mener vi som kunder ønsker.