STOR OG STILIG: Renault Talisman er større enn flere av konkurrentene og har et utseende som mange mener er spennende. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Renault Talisman STV (bensin)

Denne bilen er en uoppdaget perle!

Renault Talisman er en uoppdaget perle, som du absolutt bør sette på listen over biler å prøvekjøre dersom du er på jakt etter en ny stasjonsvogn. Her får du svært mye bil for pengene.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge ordboken er en talisman en magisk ting som skal bringe lykke til sin eier. Jeg ser ikke bort ifra at familien kan bli lykkelig med en Renault Talisman på gårdsplassen.

Les også: Dette er elbilene som kommer i 2018

Renault Talisman stv 2017

71 poeng

Testbil: Renault Talisman Sport Tourer TCe Intens aut. Pris: Kr 438.900,- inkl. reg. kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,6 lit. bensin m/turbo, 110 kW/150 hk v. 5.200 omdr. – dreiemoment 220 Nm v. 1.750 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 9,9 sek. Toppfart: 209 km/t. Dekk på testbilen: Michelin Primacy 3 – 245/45 R18.

Komfort 8/10

Veldig behagelige seter, kompakt førermiljø. Lav innvendig støy. Svært behagelig fjæring. Den store berøringsskjermen er lett å bruke. Automatgir og LED hovedlys. Massasje i setet er et stort pluss.

Design 8/10

Pen og ganske ordinær utenpå, men lyktedesignet foran vekker litt oppsikt. Berøringsskjermen er stor og brukervennlig. Instrumentpanelet har kule detaljer som at tallene i speedometeret blir større i farten sjåføren kjører i og førermiljøet er elegant lyssatt og lar deg velge fargetema etter smak. Mange franske detaljer som faller i smak hos oss.

Kjøreegenskaper 8/10

Bilen er kjapp i styringen og avfjæringen er strammet opp fra tidligere Renault-modeller. Firehjulsstyring gjør at den ligger svært godt på veien i kritiske manøvrer. Bensinmotor på 150 hk. 10,9 sek. fra 0-100 km/t og 3,7 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Bremsestrekning på 34,3 m fra 80 km/t.

Miljø og forbruk 5/10

Vi målte forbruket til 0,64 l/mil. Dette er ganske lavt til en bensinbil å være. CO2-utslipp: 132 gram pr. km. NOx-utslipp: 38,7 milligram pr. km. Det er like høyt som på en dieselbil, og trekker ned en karakter.

Utstyr 7/10

Vår testbil har Intens utstyrspakke og bra med utstyr, bl. a. ryggekamera, navigasjon, aktiv fartsholder og LED hovedlys. Sikkerhetsutstyr bl.a. kollisjonsvarsler, automatisk by-brems (ikke fotgjenger-gjenkjenning), blindsone og filskiftvarsler. Head-up-display, elektrisk bakluke og parkeringsassistent koster ekstra.

Praktisk 8/10

Nest størst bagasjerom, litt mindre bakseteplass (to barneseter). Hengervekt 1850 kg. Stor oversiktlig og brukervennlig berøringsskjerm. Parkeringsassistent (ja, du kan sitte med armene i våret mens bilen luke-parkerer seg selv). Speedometerdisplay som viser rødt når du kjører for fort.

Pris 7/10

Selv med 110 hk dieselmotor og mindre utstyr gir den billigste utgaven av Talisman Sports Tourer (299.000 kroner) svært mye bil for pengene. Vår testbil (438.900 kroner) har 150 hk, automatgir og høyeste utstyrsnivå Intens.

Driftskostnader 8/10

Erfaringsmessig har Renault nå gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Vi målte drivstoff-forbruk til 0,64 l/mil. og det er gunstig. Autolease anslår ca. 4.350 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er under snittet i markedet og i klassen.

Sikkerhet 9/10

5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester med god sikkerhet for voksne og barn. Trekker litt for sikkerheten til myke trafikanter.

Annenhåndsverdi 3/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg under snittet både i markedet og i klassen. Stasjonsvogner med fossilmotor er heller ikke veldig pop for tiden. Autolease anbefaler å velge 1.6T 150hk bensin med automat i utstyrsnivå Intens og en nøytral metallic lakk for at bilen skal holde seg best i pris.

Det som gjør at vi tror Talisman kan lykkes, er først og fremst at den er relativt rimelig sammenliknet med konkurrentene.

Billigste utgave starter på 299.900 kroner med en energisk, 110 hesters diesel.

Med en 150 hesters bensin-motor, automatgir og høyeste utstyrsnivå Intens, koster vår testbil riktignok 438.900 kroner. Da er mye utstyr standard.

For barnefamilier er det imidlertid det praktiske som teller. Bagasjerommet tar 572 liter og det er på linje med Opel Insignia.

På veien er Talisman også et svært hyggelig bekjentskap, med kjøreopplevelse på den komfortable siden.

Vår bil har i tillegg et såkalt Multi-sens utstyr, der motor, girkasse og understell kan justeres i fem forskjellige stilinger, slik at kjøreopplevelsen tilpasses din smak.

I tillegg har vår bil firehjulsstyring, noe som gir en følelse av kvikk respons på svingete landeveier.

Les også: Ny bil? Her er SUV'ene som er ventet i 2018

Vi målte et forbruk på 0,64 liter på mila på en blanding av by- og landeveiskjøring, og det er lavest av de bilene i testen (Renault Talisman, Opel Insignia, Kia Optima og Skoda Superb) som har et tradisjonelt drivverk.  

Et spennende design er heller ikke å forakte. Og der har Talisman absolutt ikke noe å skamme seg over. Heller tvert imot.

Minus er at den hellende bakenden gir litt dårlig utsikt bakover.

Mange er skeptiske til Renault på grunn av et dårlig kvalitetsrykte fra tidligere tider.

NAFs tekniske avdeling har nå ikke flere henvendelser om feil og problemer fra Renault-kunder enn fra eiere av andre bilmerker.