Spørsmål til NAF-ekspertene:
Kan jeg selge en gammel bil «som den er», for å slippe risiko?
Bilselgeren har lyst til å merke bilen «reparasjonsobjekt». Er det nok til å gå klar av forpliktelser i etterkant?
Bileieren spør:
Min 13 år gamle bil er «sliten», og det er for mye å fikse på den til at det er verdt det for meg. Har tenkt å selge den billig, for 10.000.
Kan jeg merke bilen som «reparasjonsobjekt» både i annonsen og kontrakten, samt få kjøper til å godta at den selges «som den er» uten da å risikere problemer i ettertid?
NAFs ekspert svarer:
Ved salg av reparasjonsobjekter bør bilens tilstand fremgå klart av både annonsen og kontrakten, som du er inne på.
Å innta et alminnelig forbehold om at bilen selges «som den er», eller lignende, kan være en mulighet for å begrense ditt eventuelle ansvar som selger. I din situasjon, der du skal selge en bil som er å anse som et reparasjonsobjekt, kan ditt ansvar begrenses ytterligere ved å fravike kjøpsloven.
Kjøpsloven gjelder ikke dersom «noe annet følger avtalen» (som beskrevet i paragraf 3). Dermed kan partene avtale at kjøpslovens bestemmelser, og selgerens tilhørende ansvar, ikke skal gjelde for deres kontrakt.
Det er viktig at både kjøper og selger setter seg godt inn i hva en slik kontraktregulering betyr for deres rettigheter og forpliktelser.
NAF mener at slik regulering bare bør benyttes unntaksvis.
Vigdis Svennungsen, NAF Advokat
Se andre spørsmål og svar!
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?
-
NAF-ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvorfor kan vi ikke lade til mer enn 80 prosent?
-
NAF-ekspertene svarer:
Bilen har vært på verksted i åtte uker – hvilke rettigheter har jeg?