HVOR LANGT HAR DU KJØRT? Det kan spille inn på hva du kan reklamere på, først og fremst på grunn av slitasje.

NAF svarer:

Er fem år siste reklamasjons­frist, eller varierer det med kjørelengde?

Publisert

Bileieren spør:

Det står i loven at deler som er ment å vare over to år, har fem års reklamasjonsfrist, men det står ikke noe om kjørelengden.

Er det noen standarder for bransjen som man følger her, eller er grensen på fem år absolutt? Varierer den fra del til del?

Hvordan kan forbrukere oppdatere seg på bransjestandarder?

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAF svarer:

Selve reklamasjonsfristen på fem år er absolutt.

Dette betyr at etter fem år kan man ikke lenger holde selger ansvarlig for feil, uavhengig av hvor lang levetid delen er ment å ha.

Bilens kjørelengde kan ha betydning for hva man kan reklamere på. Det er kun kjøpsrettslige mangler selger vil være ansvarlig for.

Feil som må regnes som normal slitasje ut fra bilens alder og kjørelengde, vil sjelden kunne anføres som mangler.

Jens Christian Riege, NAF Advokat

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.