

NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
Bileieren spør:
Det står i loven at deler som er ment å vare over to år, har fem års reklamasjonsfrist, men det står ikke noe om kjørelengden.
Er det noen standarder for bransjen som man følger her, eller er grensen på fem år absolutt? Varierer den fra del til del?
Hvordan kan forbrukere oppdatere seg på bransjestandarder?
NAF svarer:
Selve reklamasjonsfristen på fem år er absolutt.
Dette betyr at etter fem år kan man ikke lenger holde selger ansvarlig for feil, uavhengig av hvor lang levetid delen er ment å ha.
Bilens kjørelengde kan ha betydning for hva man kan reklamere på. Det er kun kjøpsrettslige mangler selger vil være ansvarlig for.
Feil som må regnes som normal slitasje ut fra bilens alder og kjørelengde, vil sjelden kunne anføres som mangler.
Jens Christian Riege, NAF Advokat
På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.
Se andre spørsmål og svar!
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?
-
NAF-ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvorfor kan vi ikke lade til mer enn 80 prosent?
-
NAF-ekspertene svarer:
Bilen har vært på verksted i åtte uker – hvilke rettigheter har jeg?