SKUFFET: Bilføreren liker bilen, men ikke programvaren «utenfor» bilen. Bilen på bildet er en ren illustrasjon.

NAF svarer:

Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?

Bilen er bra. Men appen er altfor dårlig. Er det grunn til å klage?

Publisert

Bileieren spør:

Vi har en Skoda Enyaq iV80 og vi er godt fornøyd med bilen. Men hvor lenge skal man godta utfordringer med software utenfor bilen?

Appen har siden leveransen hatt «beta» [ord som brukes på førsteversjoner for å teste, red.anm.] på blant annet klimakontroll, og det er lotto om den virker eller ei.

Videre holder ikke bilen seg oppkoblet på det trådløse aksesspunktet som blant annet Easee-laderen står på.

Kan man påberope seg en mangel på dårlige kommunikasjonstjenester?

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAF svarer:

Bilen skal være i samsvar med det som er avtalt og leveres med det utstyret som den ble opplyst å skulle ha.

Det forutsettes også at dette utstyret skal fungere. Utfordringer med software vil kunne utgjøre mangler på lik linje med andre feil på bilen.

Det har imidlertid vært kjent at det er problemer med appen til blant annet Skoda Enyaq.

Hvis selger på forhånd har gjort oppmerksom på feilen vil det kunne være vanskelig å reklamere.

Silje Meek, NAF Advokat

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.