LADE TIL MAKS? Og hvis ikke, så hvorfor?

NAF-ekspertene svarer:

Hvorfor kan vi ikke lade til mer enn 80 prosent?

Audi-eieren lurer også på om det er klokt å regne med at batteriet må byttes.

Publisert

Bileieren spør:

Jeg kjøpte ny elbil, en Audi e-tron 55, for rundt to måneder siden og ble fra forhandler anbefalt å ikke lade mer enn opp til 80 prosent av batteriets kapasitet.

Jeg har flere spørsmål:

Hvorfor kan vi ikke lade mer enn 80 prosent?

Hva skjer med batteriet når vi hurtiglader det?

Er det best for batteriet å lade når det er så lite igjen som mulig?

Må jeg i løpet av den tiden jeg har bilen (regner med å ha den 8–10 år), kalkulere med å skifte ut batteriet?

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAFs ekspert svarer:

Takk for gode spørsmål. Jeg tar dem ett etter ett:

Lade til 80 prosent: Grunnen til at du anbefales å kun lade til 80 prosent, er for å bevare batteriets helse. Dagens lithium-ion-teknologi er sårbar for hyppige ekstreme utladinger, som å tømmes helt og fylles til 100 prosent. Det kan degradere cellene over tid og gi deg mindre kapasitet og dermed kortere rekkevidde.

Når det er sagt, er det ikke slik at du aldri kan lade over 80 prosent. Du kan holde deg mellom 2 og 95 prosent eller lade til 90 prosent, poenget er bare å ikke jevnlig lade til 100 prosent og la bilen stå toppladet.

Når du skal på langtur, kan du også med trygghet sette ladegrensen til 100 prosent og utnytte den fulle rekkevidden. Topplading fra tid til annen er ikke det som er skadelig for batteriet, men å gjøre det fast kan skade det.

Det skal også sies at effekten av dette er diskutert, og det er også ikke lett å gjøre på en bil som ut utgangspunktet har kortere rekkevidde, hvor du ønsker tilgang til alt du har.

Når det gjelder et eventuelt skifte av batteriet må du nok belage deg på at batterikapasiteten reduseres noe, og det kan se ut som at 20 prosent degradering over den tidsperioden kan være å vente.

Du skal ikke måtte regne med å bytte batteripakke i den perioden, men det vil kanskje etter hvert være mulig å i større grad bytte ut cellene som har størst degradering. Jeg ville heller regnet med at batteripakken overlevde bilens øvrige deler.

Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.