SKJULT FEIL: Bilkunden måtte bruke hurtiglading i påvente av installasjon hjemme – men så viste det seg at hjemmelading ikke var mulig.

NAF-ekspertene svarer:

Bilen har vært på verksted i åtte uker – hvilke rettigheter har jeg?

Det er fortsatt helt uvisst når de får tak i deler til bilen hans. Kan han få erstatning? Kan kjøpet heves?

Publisert Sist oppdatert

Bileieren spør:

Jeg kjøpte ny elbil i sommer. Jeg måtte lade på hurtiglading i et par måneder mens jeg ventet på installasjon av hjemmelader.
Da den var på plass, viste det seg at det er feil med ladesystemet for hjemmelading. Jeg måtte levere inn bilen, som hadde kjørt vel 3000 kilometer, og fikk en lånebil.

Nå har bilen min vært på verksted i to måneder, og det er fortsatt helt uvisst når de får tak i deler. Det jeg lurer på, er om jeg har krav på noen form for erstatning, forlengelse av garantien, heving av kjøpet eller å få byttet til ny bil?

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAFs ekspert svarer:

Vi antar at problemet her gjelder en feil på bilen som er levert fra forhandler. Innledningsvis må man vurdere om det er en kjøpsrettslig «mangel» ved bilen du har kjøpt. Når du kjøper en helt ny bil, vil du ha store forventninger til hvordan den skal være, og man vil normalt kunne forvente at alt skal være i orden og i samsvar med kjøpsavtalen. Her høres det også ut som at det er enighet om at det er en feil på bilen som forhandler skal reparere, og at det derfor er en «mangel» på din bil.

Forhandler har rett til å reparere en mangel på bilen din to ganger, men rettingen skal gjøres «innen rimelig tid».

Dersom dette ikke skjer, vil du kunne ha andre krav. Prisavslag vil antakeligvis ikke være aktuelt for deg i denne saken, men klarer ikke forhandler å reparere, kan det være mulig å kreve heving eller omlevering. Erstatning forutsetter at mangelen på bilen fører til at du har hatt et økonomisk tap, som du kan dokumentere. Når du er tilbudt en lånebil, vil normalt erstatning ikke være like aktuelt, fordi utgiftene til lånebil faller bort.

I din sak vil vi anbefale deg å sende en skriftlig henvendelse til forhandler og etterspørre en dato for ferdigstillelse. Du kan også etterspørre en forklaring på tidsbruken hos forhandler.

Det vil gi deg et bedre bilde av hva du skal gjøre videre, og om du skal be om noe annet fra forhandler.

Jens Christian Riege, NAF advokat

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.