SLITER MED Å FÅ ALT PÅ PLASS: Bildet viser en Volvo XC40 Recharge, men ikke bilen som eies av spørsmålsstilleren.

NAF-ekspertene svarer:

Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?

Hvor lenge er det lov å drive «utvikling» av solgte biler, spør en frustrert bileier.

Publisert

Bileieren spør:

Jeg kjøpte for en tid siden en Volvo XC40 Recharge. Denne mangler fortsatt funksjoner som ble reklamert for under salgsprosessen, da de ennå ikke har fått de til å virke.

Jeg snakker for eksempel om parkeringsvarmer som ikke lar deg lagre klokkeslett for neste oppvarming, hverken i bil eller via app.

Hvor lenge er det lov til å drive utvikling av solgte biler? Er det noen mulighet for å få kompensasjon for manglende utstyr?

Lurer du på noe? Spør!

  • De juridiske og tekniske ekspertene i NAF får mange spørsmål fra medlemmer og lesere av Motor. I denne spalten presenterer vi et utvalg.

NAFs ekspert svarer:

Hvis bilen ikke har det utstyret den skal ha ifølge avtalen eller markedsføring, vil det foreligge en mangel.

Det er ikke ulovlig, men det vil gi deg rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven.

I utgangspunktet kan det være mest aktuelt å fremme et krav om reparasjon/oppdatering av software, men hvis det ikke er mulig, eller forhandler ikke utbedrer innen rimelig tid, vil du for eksempel kunne kreve et prisavslag.

I ditt tilfelle, hvor bilen fremdeles mangler funksjoner et år etter at du kjøpte bilen, vil vi anbefale å reklamere til selger og kreve et prisavslag.

Prisavslaget vil være differansen i bilens verdi med og uten det aktuelle utstyret, eller eventuelt verdien av de aktuelle funksjonene som bilen mangler.

Vigdis Svennungsen, NAF Advokat

På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.