NAF-ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
Hvor lenge er det lov å drive «utvikling» av solgte biler, spør en frustrert bileier.
Bileieren spør:
Jeg kjøpte for en tid siden en Volvo XC40 Recharge. Denne mangler fortsatt funksjoner som ble reklamert for under salgsprosessen, da de ennå ikke har fått de til å virke.
Jeg snakker for eksempel om parkeringsvarmer som ikke lar deg lagre klokkeslett for neste oppvarming, hverken i bil eller via app.
Hvor lenge er det lov til å drive utvikling av solgte biler? Er det noen mulighet for å få kompensasjon for manglende utstyr?
NAFs ekspert svarer:
Hvis bilen ikke har det utstyret den skal ha ifølge avtalen eller markedsføring, vil det foreligge en mangel.
Det er ikke ulovlig, men det vil gi deg rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven.
I utgangspunktet kan det være mest aktuelt å fremme et krav om reparasjon/oppdatering av software, men hvis det ikke er mulig, eller forhandler ikke utbedrer innen rimelig tid, vil du for eksempel kunne kreve et prisavslag.
I ditt tilfelle, hvor bilen fremdeles mangler funksjoner et år etter at du kjøpte bilen, vil vi anbefale å reklamere til selger og kreve et prisavslag.
Prisavslaget vil være differansen i bilens verdi med og uten det aktuelle utstyret, eller eventuelt verdien av de aktuelle funksjonene som bilen mangler.
Vigdis Svennungsen, NAF Advokat
På denne siden ligger alle tidligere spørsmål/svar – eller du kan bla i slideren under.
Se andre spørsmål og svar!
-
NAF svarer:
Kan jeg klage på feil på en gammel bil som er kjøpt brukt?
-
NAF svarer:
Er fem år siste reklamasjonsfrist, eller varierer det med kjørelengde?
-
NAF svarer:
Kan dårlig bil-app være grunn til reklamasjon?
-
NAF svarer:
Hvordan knytter jeg meg opp til ladekjeder i Europa?
-
NAF-ekspertene svarer:
– Jeg har maksrekkevidde på 150 km, synes det er absurd
-
NAF-ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvilke rettigheter har jeg når Audiens kameraspeil ikke virker?
-
NAF-ekspertene svarer:
Er det greit at Volvoen fortsatt mangler funksjoner et år etter kjøpet?
-
NAF-ekspertene svarer:
Hvorfor kan vi ikke lade til mer enn 80 prosent?
-
NAF-ekspertene svarer:
Bilen har vært på verksted i åtte uker – hvilke rettigheter har jeg?