UTENFOR: Mercedes C-klasse går 10 mil på strøm, men når likevel ikke helt til finalen i Årets beste bilkjøp.

Årets beste bilkjøp #11–20:

Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen

Juryen i Årets beste bilkjøp har diskutert seg fram til de 10 finalistene. Det betyr at vi allerede nå kan si takk for innsatsen til en rekke gode kandidater.

Publisert Sist oppdatert

De kommende dagene vil Motor presentere finalekandidatene til Årets beste bilkjøp.

Vi starter med 10.-plassen og ender opp med en duell om den gjeve tittelen.

Klikk HER for å se alle andre saker i nedtellingen!

Kanskje husker du fjorårets spennende duell mellom Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5, der sistnevnte fikk flest stemmer i juryen.

Året før vant ladehybriden Toyota RAV4.

Og året før der igjen, Tesla Model 3.

At juryen har en både utfordrende og spennende jobb, understrekes av bilene som ikke kom til finalen. For her er det mange gode kandidater. Ikke minst dukker det opp flere interessante ladehybrider som plasserer seg i sjiktet under finaleheatet.

Gode toere

Nedenfor kan du se 10 modeller – presentert i tilfeldig rekkefølge – som var med i diskusjonen, og som for mange vil være opplagte kandidater i en finale.

Likevel ble de stående utenfor, etter at alle stemmer var talt opp og de siste argumentene vurdert. Det kan handle om pris, plass, rekkevidde, drivlinje, modellutvalg – eller rett og slett at de er gode toere i en meget tøff kamp:

(klikk på de blå mellomtitlene for å lese mer om bilene)

Mercedes EQB (elektrisk)

MERCEDES EQB
  • En av få elektriske sjusetere til overkommelig pris. Bra fleksibilitet, god komfort og få problemer. Men både med firehjulsdrift og forhjulstrekk blir prisen for de to siste setene litt for stiv. Og, viktig for mange: Den kan ikke trekke henger.

Skoda Enyaq Coupe (elektrisk)

SKODA ENYAQ COUPE
  • Mange mener dette er den peneste coupeen av «trillingene» fra VW-konsernet (VW ID.5 og Audi Q4 Sportback er teknisk sett like). Fortsatt praktisk, tross formen. Men foreløpig kun tilgjengelig i den dyre RS-versjonen.

Mercedes C-klasse (ladehybrid)

MERCEDES C-KLASSE
  • Her kan du kjøre hele 10 mil på strøm, og ellers bekymringsløst på bensin, i en klassisk Mercedes. Men stusselige 360 liter bagasjerom koster mange poeng i familieklassen. Og konkurrentene fra BMW og Volvo er rimeligere.

Nio ET7 (elektrisk)

NIO ET7
  • Nios andre modell i Norge, også denne med mulighet for batteribytte. Det betyr at man om ikke så lenge kan oppgradere til nærmere 100 mil rekkevidde. Komfortabel, men upraktisk. To kommende modeller – ET5 og kanskje spesielt EL7 – vil hevde seg bedre i konkurransen.

Citroën C5 X (ladehybrid)

CITROËN C5 X
  • Bedre fjæringskomfort får du ikke i en dobbelt så dyr bil med luftfjæring. Legg til en nydelig ladbar drivlinje og elegant design. Men rekkevidden er for dårlig i 2023, det samme er materialkvaliteten og bagasjeplassen. Men velkommen som elbil i 2023!

BMW i7 (elektrisk)

BMW i7

En elektrisk drøm på 5,4 meter med alt det siste BMW kan tilby av luksus og teknologi. 544 hester og over 60 mil rekkevidde. Men startpris på snaue 1,2 millioner gjør dette til – ja, nettopp – en drøm for de aller fleste, inkludert juryen.

Hongqi E-HS9

HONGQI E-HS9
  • En koloss av en bil som deler folk – og delvis også juryen – i to. Dette er elsk eller hat. Enormt med plass, og masse luksusfølelse – spesielt som seksseter. Komforten er suveren og kjøreegenskapene bra, så lenge veien er rett. Men tung og tørst, og litt uferdig for et krevende norsk marked.

Peugeot 308 (ladehybrid)

PEUGEOT 308
  • Lesere av Motor vet at vi liker Peugeots designuttrykk, ikke minst det særegne instrumentpanelet. I 308 er særpreget rendyrket, samtidig som de praktiske egenskapene er ivaretatt. Litt dyr som fossilbil, desto gledeligere at den kommer i helelektrisk versjon i 2023.

Toyota Corolla Cross (ikke ladbar hybrid)

TOYOTA COROLLA CROSS
  • Legenden Corolla har aldri vært bedre enn dette. Dette er en gjennomført ukomplisert SUV med firehjulsdrift. Perfekt for mange. Men støyen fra motor og girkasse er gammeldags, og verken bagasjeplass (435 liter) eller hengervekt (750 kg.) imponerer.

Opel Astra (ladehybrid)

OPEL ASTRA
  • Opel begynner å finne sin naturlige plass i den store Stellantis-familien. Selv om Astra deler både teknikken og statusen som elbil i 2023 med Citroën og Peugeot, så har den sin egen identitet med et tydelig design og høy komfort. Men også her blir prisen for høy mot elbilene.
  • Noen modeller kommer såpass sent på markedet at vi ikke får testet dem tilstrekkelig. Da overføres de til neste års konkurranse. Det gjelder blant annet elbiler som MG4, BYD ATTO3 og BYD HAN.

Vi minner om at du kan se alle andre saker i nedtellingen ved å klikke HER!

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • SAlle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad under).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.