FORFRISKENDE: ID. Buzz er et deilig friskt pust i minibussklassen, og levert i diverse kontrastfager.

Årets beste bilkjøp #2: Volkswagen ID.Buzz

Plutselig ble det en glede å ta bussen

Vanligvis ganske så nøkterne Volkswagen har skapt en familliefest av en bil, uten å gi avkall på fornuften.

Publisert Sist oppdatert

Du venner deg raskt til å kjøre buss, skrev vi da vi testet Buzz'en for første gang. Store ytterspeil, tynne frontrutestolper og ekstra sidevinduer foran gir god sikt.

Interiøret er lyst og luftig, med spennende fargevalg og materialer som passer utmerket i en bil som både skal brukes og nytes.

Har du kjørt noen av de øvrige medlemmene av ID-familien, så vil du merke at det stort sett bare er plasseringen av girspaken som er annerledes på Buzz.

Vi konkluderte med at det litt kantede og minimalistiske designet kanskje passer aller best her – i bussen.

Luksus og gøy

Blir noen bilsyk på andre rad, så er det ganske opplagt at sjåføren skal få skylda. Man sitter høyt og luftig, og har utmerket oversikt. Elektrisk skyvbare sidedører er luksus for foreldre og moro for barn.

Bagasjevolumet er på over 1000 liter. Det er over dobbelt så mye som i de fleste nye familiebilene på markedet. Mange av dem ser du på listen til høyre.

Som en personbil

Senker du sjåførsetet litt, trykker inn gassen og lukker øynene ... Nei, forresten – ikke gjør det. Poenget vårt er at Buzz kjører som en personbil. Det er mest det store karosseriet som forteller deg noe annet.

Noen vil påpeke at støynivået blir for høyt, med store hjul og en del resonans i den store kupéen. Andre vil mene at det er bedre enn støy fra ungene i baksetet.

Noen minus

ID.Buzz er så ny at den ikke er helt ferdig. Vi tenker ikke på eventuelle barnesykdommer denne gangen. Disse ser ut til å være kurert på de nye VW-produktene.

Vi tenker på dette – og du kan selv vurdere hvor viktig de er for nettopp ditt bruk:

  • Rekkevidde. I vår test i oktober hadde vi et gjennomsnittsforbruk på 24 kWt/100 km. Det tilsvarer en rekkevidde på litt under 30 mil. I kaldere temperaturer, og med folk og bagasje – som denne bilen er skapt for – blir rekkevidden enda dårligere.
  • Firehjulsdrift. Det kommer, men foreløpig må vi nøye oss med drift på bakhjulene. For mange vil dette fungere utmerket 365 dager i året, men utenfor bykjerner og saltet vei endrer behovet seg.
  • Fleksibilitet. Selve kupéen i Buzz er den samme som i ultrafleksible Multivan. Skinnegående seter som kan snus og tilpasses både sosiale og søvnige, er alltid et ønske i en buss.

Juryen sier dette om 2. plassen i Årets beste bilkjøp:

«Buzz er et friskt pust som løfter minibussen ut av den grå anonymiteten. Dette er en drøm for barnefamilier. Men minuspunktene veier litt for tungt. Et mer komplett produkt hadde fort gitt førsteplassen i Årets beste bilkjøp.»

BUSS OG BUZZ: Den klassiske folkevognbussen (Type 2) sammen med nye Buzzer som viser noen av fargemulighetene.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Her er vår test og prøvekjøring av bilen: