ÅRETS BESTE BILKJØP: Her er bilen juryen mener er Årets beste bilkjøp – BMW i4 eDrive40.

Årets beste bilkjøp #1: BMW i4 eDrive

Det er på tide å tenke litt nytt, dette er en vinner

Ingen mikser følelser, fornuft og finanser bedre enn BMW i4 eDrive. Den lå litt under radaren, men steg som et festfyrverkeri. Til slutt var det ingen tvil rundt Årets beste bilkjøp.

Publisert Sist oppdatert

På papiret er det ikke umiddelbart enkelt å argumentere en BMW til topps i en kåring som i stor grad er fornuftsbasert. Mange forbinder BMW med stive priser, og med et tydelig fokus på design og kjøreegenskaper som ofte går på bekostning av det praktiske.

Det første kan enkelt motbevises med de økonomiske beregningene Motor har gjort rundt i4 og de øvrige finalistene i årets kåring. Med mindre du går av hengslene foran utstyrskonfiguratoren, ender du med både innkjøpspris og løpende kostnader under mange relevante konkurrenter.

Fokuset på design og kjøreegenskaper er i høyeste grad fortsatt skarpt, men:

De praktiske egenskapene er bedre enn man tror. 470 liter bagasjevolum opp til kanten av bakseteryggen er bedre enn sju av av de ni øvrige familiebilene i kåringen. Og hengervekten på 1600 kilo er helt i tetsjiktet.

Resten bare plusser

Nei, den har ikke den samme takhøyden som enkelte av SUV-ene. Da er naturligvis spørsmålet: Hvor ofte stapper man bilen helt opp til taket? Og nei, den har ikke firehjulsdrift, med mindre du legger på 100.000 kroner. Da er spørsmålet hvor ofte du faktisk trenger firehjulsdrift?

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2022.

Lever du utmerket med disse eventuelle minusene, så er resten bare plusser. i4 ender helt i tet når vi sammenlikner familiebiler til pluss/minus 600.000, der typiske elbilfaktorer som rekkevidde og lading naturligvis er helt avgjørende, og der komfort i form av gode seter, lavt støynivå og stabilitet i høyere tempo, er viktig.

En ekstra piff med kjøreglede når det passer seg sånn, er en velkommen bonus, men kvalitetsfølelsen i interiøret har nok enda høyere prioritet for mange.

ELEGANT: Designet på i4 eDrive er umiskjennelig BMW, basert på den fossile 4-serien som den er. Trolig er dette et ønske fra de fleste kundene.

540.000 kroner...

Vi vet at mange elsker å putte på mye utstyr når de kjøper en BMW. Og vi skjønner dem godt. Samtidig liker vi tanken på å rulle rundt i grunnversjonen av i4, med 17-toms hjul, ja kanskje tilogmed i svart eller hvitt, som man ikke må betale ekstra for.

Legger du på vinterhjul, så betaler du 540.000 kroner for klassens i særklasse beste komfort og kvalitetsfølelse. Og dette kan du nyte i over 50 mil uten ladestopp.

Men de fleste vil nok ende et sted mellom vår besnærende tanke og regelrett fråtsing. Da ender man rundt 600.000 kroner. Det er mye for pengene.

Grunnleggende sikker

I Motors test av i4 eDrive, ender den bare noen poeng under de aller beste. De siste poengene som kunne løftet den opp på tidenes høyeste score, ligger igjen i testlaboratoriet til euro NCAP. Kun fire av fem stjerner er på alle vis en alvorlig smell, og juryen er tydelig på at dette er et pinlig prestisjenederlag for BMW. Alle konkurrentene smykker seg med fem stjerner. Ser vi på de underliggende tallene, er det likevel ikke tvil om at i4 er en grunnleggende svært sikker bil.

Juryen i Årets beste bilkjøp konkluderer slik:

«Dette er ikke en familiebil i klassisk definisjon. Den er likevel overraskende praktisk. Men det er kombinasjonen av komfort, kvalitetsfølelse og rekkevidde som virkelig imponerer. At den også kommer godt ut i våre beregninger av totaløkonomi, gjør utfallet enkelt. BMW i4 eDrive er årets beste bilkjøp.»

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

DETTE ER JURYEN:

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.