VIL HA MOMS: Hadia Tajik (Ap) vil ha moms på de dyreste elbilene, i følge partiets alternativ til regjeringens statsbudsjett. Foto: Terje Pedersen, NTB / scanpix

Til ny kamp om moms på elbiler:

– Det er en grense for hvor dyre biler staten skal subsidiere

Arbeiderpartiet blåser nytt liv i debatten om avgiftsfritak for dyre elbiler. – Det burde være en grense for hvor dyre biler staten skal subsidiere, sier Hadia Tajik, finanspolitisk talsperson i Ap til avisa Dagens Næringsliv. – Utspillet viser hvordan politikerne famler i blinde i avgiftsspørsmålet, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Elbiler er fritatt for alle avgifter, unntatt vrakpanktavgiften – og i noen grad elavgift. Regjeringen har vernet de avgiftsfordelene ut inneværende Stortingsperiode.

Tajik foreslår nå at det innføres et tak på momsfritaket, slik at man må betale moms av det beløpet som overskyter 600.000 kroner.

– Det er ingen grunn til å tro at moms på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av bilen vil ta knekken på noen av kjøperne, sier Tajik.

Arbeiderpartiets regnestykke vil gi 25.000 kroner i moms på en elbil som koster 700.000 kroner.

– Dette minner om utspill vi har hørt før, fra både høyre- og venstresiden, og viser at politikerne fortsatt famler i blinde etter hvordan fremtidens bilavgifter vil se ut. ​De ønsker inntektene samtidig som målet om kun salg av nullutslippsbiler skal nås. Dette er en stor målkonflikt som må håndteres bedre og mer langsiktig enn dette, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Her skaper Arbeiderpartiet bare usikkerhet blant folk som lurer på hva slags bil som er lurt å velge, og det løser ikke den større utfordringen som er hvordan bilavgiftene skal se ut i fremtiden.

– Vi etterlyser tydelige signaler fra politikerne om hvordan de har tenkt å utforme bilavgiftene på sikt. Vårt utgangspunkt er at kjøpsavgiftene på nye biler må holdes lave for å kunne få en mer miljøvennlig og trafikksikker norsk bilpark. Hvis man heller tar i bruk nye løsninger som veiprising, så kan man flytte avgiftene fra kjøp til bruk, også for elbilen, sier Handagard.

Les også: Dette er bilen som vinner i ladekøen

KRITISERER MÅLKONFLIKT: Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Milliardglipp

Spørsmålet om innretningen av bilavgiftene kan vokse seg til et av de store stridstemaene i norsk politikk de neste årene. Fordelene for elbiler har vært avgjørende for å få fart på salget av nullutslippsbiler, der Norge er i en helt annen divisjon enn resten av verden.

Samtidig går staten glipp av flere titalls milliarder kroner i avgiftsinntekter, summer som kan vokse seg betydelig mye større når elbilsalget ventelig skyter ytterligere fart i 2020 og 2021. Da kommer det mange og attraktive modeller fra en serie ulike produsenter, ikke minst i prisklassen opp mot en halv million kroner.

Det betyr at Aps forslag kan ha en symbolsk effekt, men det vil neppe vil veie tungt på inntektssiden når familiebiler med hengerfeste, firehjulstrekk og priser godt under Ap-taket begynner å komme i betydelig antall.

Les også: Slik beregnes de norske bilavgiftene

Svett for forlik

I Tyskland, Europas ledende bilnasjon, blir elbilstøtten rettet mot de billigste bilene nå ytterligere forsterket, men elbiler som koster over 60.000 euro ikke har noen avgiftsinsentiver overhodet.

Flere partier har tatt til orde for et bredt forlik om morgendagens bilavgiftsordning, men stormen rundt bompengene – som bare er én av mange dimensjoner ved bilavgiftene – ved høstens kommunevalg har ikke gjort utsiktene for enighet noe bedre.

De fire regjeringspartiene er til og med uenige om prinsippet rundt veiprising i det hele tatt skal utredes.

Arbeiderpartiet har tidligere foreslått en øvre grense for momsfritak, og Høyres finanspolitiske talsperson Henrik Asheim avviser forslaget igjen. Han utelukker ikke at det kan komme avgifter på elbiler, men står fast på at elbilfordelene skal vare til 2021.