Volvo XC 40
EN NY HVERDAG: Med sin XC 40 introduserer Volvo en lang rekke nyheter, blant annet abonnement. Foto: Volvocars
Volvo-sjefen venter enorme endringer:

Tror hver femte Volvo-kunde vil abonnere i 2022

Volvo-sjef Håkan Samuelsson tror en av fem Volvo-kunder vil velge å abonnere på bil framfor å eie i løpet av de neste fem årene.

Del denne artikkelen

I forrige uke lanserte Volvo sin nye XC40 – som ikke bare er deres første kompakt-SUV og lanseres som Volvos første rene elbil. Den kan også abonneres på, like gjerne som å kjøpes.

Prisen er 699 euro i måneden, en sum som dekker alt unntatt drivstoff. Også bildelingsmuligheter er inkludert.

– Våre vaner endrer seg. Vi ser for oss en ganske lang tidshorisont hvor tradisjonelt eierskap og abonnement vil fungere side om side, sier Samuelsson til Autocar.

Han anslår at hvert femte kundeforhold vil være i form av et abonnement i løpet av de neste fem årene, og sier det er opp til kundene å bestemme hva som blir framtidens modell.

Les også: Her er de største – og kuleste – nyhetene fra Frankfurt-utstillingen

Samuelsson legger ikke skjul på at abonnementsløsningen ikke er lønnsom for Volvo i oppstartsfasen.

– Vi har priset dette så det skal være attraktivt for kundene, og vil jobbe med kostnadssiden for å gjøre det profitabelt i framtiden, sier han.

Volvos digitalsjef Atif Rafiq antyder at ordningen Volvo nå introduserer bare er første steg i utviklingen av en helt ny måte å disponere bil på. Volvos nye ordning lar deg dele bilen med tre utvalgte personer.

Les også: Sjekk vår store vinterbiltest før du velger ny bil

– Man kan jo fint tenke seg en løsning hvor man leier ut bilen til en fremmed, sier Rafiq, uten å dvele ved at slike ordninger allerede finnes.

– Men for å si det slik: Hvis du er bilprodusent og ikke har begynt å tenke på bildeling, da har du et problem, sier Rafiq.

Hyundai tester en hybrid-løsning mellom leasing og abonnement for elbilen Ioniq i California, men det har ikke lykkes motor.no å få detaljer om erfaringene med det prosjektet.

Les også: Så forskjellig velger vi bil rundt om i Norge