
Snur regjeringen?
Utsetter spørsmål til koronasyk statsråd
Senterpartiets leder av transportkomiteen vil prioritere vedlikehold og opprusting av dagens fylkesveinett. Nå krever åtte Frp-representanter svar i Stortinget på om han snakker for regjeringen, men en koronasyk statsråd får tenkepause.
Erling Sande (Sp), leder av transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget, sa sist uke på Politisk Kvarter i NRK P2 at vi må tørre å stille spørsmål – blant annet ved behovet for 110-km/t-grense på motorvei – for å få ned kostnadene på store samferdselsprosjekter.
Det fikk fart på Frp-feltet, som har pepret samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) med spørsmål for å få vite om Sande snakker på vegne av regjeringen – eller om utspillet skal tolkes som en ren solo-opptreden.
Men istedenfor å svare på åtte spørsmål om skjebnen til ulike veiprosjekter i Stortingets spørretime onsdag, må Nygård holde seg hjemme etter positiv koronatest.
De fleste Frp-representantene har trukket sine spørsmål i påvente av at Nygård er på beina igjen.
Tirsdag var det uklart om alle åtte vil vente – eller om en av Nygårds kolleger skal lese opp et skriftlig svar fra departementet.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Oppsikt og jubel
Sandes utspill har vakt oppsikt, fordi de bryter med prioriteringene som Stortinget samlet seg bak i behandlingen av siste Nasjonal Transportplan.
Men det er også noen som jubler.
NAF, blant annet.
– Sande tar til orde for å gjøre det viktigste først, nemlig veivedlikehold, rassikring og opprusting av fylkesveiene. Dette er forløsende, befriende og helt i tråd med det NAF har krevd i flere år. Mer nedbør og flere skredhendelser bør minne politikerne om at dette haster. Så er det viktig å huske at mange utbygginger også er vedlikeholdsprosjekter, spesielt når det gjelder ras- og skredsikring, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Må vente
Han tror Sandes poenger vinner gehør hos mange.
– Våre undersøkelser viser at når folk blir spurt, så er det flere som prioriterer vedlikehold av vei enn som ønsker nybygginger. Spesielt i distriktene er dårlig vedlikehold av veiene en kilde til bekymring hos folk. All honnør til Erling Sande, det er godt å se at disse signalene nå begynner å bli plukket opp av politikerne, sier Braadland – og legger til:
– Vi håper dette er tanker som sprer seg videre i det politiske miljøet. Det er lett å vedta planer om enorme, bompengefinansierte bruer og motorveier som man omtrent ikke har råd til å kjøre på. For politikerne har det lenge vært altfor lett å bevilge penger som skal betales av bilistene. Samtidig har de vedtatt en Nasjonal Transportplan, der de store midlene til vedlikehold først kommer om seks år. Denne prioriteringen kan de gjøre om på, hvis viljen er der.
Men svaret på om stortingsflertallet vil gjøre en slik omprioritering, kommer altså først etter at samferdselsministeren er tilbake i vigør.
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst