
Nye Veier vil ha HELT ny vei:
Skroter nybygd motorvei med ny plan for E16
Utbyggingsselskapet Nye Veier foreslår en helt ny E16 til Kongsvinger, og vil dermed skrote den firefelts motorveien med 100 km/t-grense som ble åpnet i 2014.
Anbefalingen bryter med henstillingen fra Fylkesrådet i Viken som i november 2020 ba om grundig utredning av en trasé langs nordsiden av Glomma – omtrent der dagens E16-strekning ligger.
Det har florert med forslag for traséen mellom E6 Kløfta og Kongsvinger, og to utbygginger har skjedd de siste årene – fra Kløfta til Nybakk som åpnet i 2007, og deretter Slomarka til Kongsvinger som åpnet i 2014.
Forslaget Nye Veier nå presenterer går fra Nybakk, krysser Glomma like nord for Årnes og går så gjennom skogsområdene via Finholt strake veien østover til Kongsvinger.
Det interkommunale plansamarbeidet har tidligere vedtatt at en oppgradering av dagens E16 ikke skulle utredes som del av konsekvensutredningen som nå foreligger.
Nye Veier har likevel gjort vurderinger av en slik løsning – før det ble vraket.
– Oppgradering av dagens E16 vil føre til store arealinngrep og at mange boliger må innløses. Det vil heller ikke løse miljøulempene med støy og luftforurensning for de som bor langs veien i dag. Trafikkberegninger tilsier at det skal bygges firefeltsvei, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier i en pressemelding.
– Utredningen viser at alle de ti alternativene i varierende grad er i konflikt med ulike nasjonale mål om det gjelder beslag av dyrka mark, påvirkning på kultur- og miljøverdier, naturmangfold, friluftsliv eller andre ikke-prissatte verdier. En samlet vurdering av disse ikke-prissatte verdiene viser imidlertid at det er stor forskjell mellom de 10 alternativene, og at den valgte traséen kommer best ut. Nye Veiers anbefaling er altså det prosjektet som samlet kommer best ut på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og ikke-prissatte verdier, sier Hobbesland.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er