MØRKE TALL: Underskuddet er fortsatt betydelig i den norske divisjonen til kinesiske Nio.

Forsinket 2022-regnskap:

Nio tapte 137.000 kroner for hver bil de solgte

2022-regnskapene til Nios norske distribusjonsselskap viser et underskudd på over 155 millioner, tilsvarende litt over 137.000 kroner per registrerte bil.

Publisert

Regnskapene som ble levert sju måneder etter at fristen gikk ut, forteller om seksdoblet omsetning fra 2021, takket være høye registreringstall mot slutten av 2022.

Men på bunnlinjen var det blodrødt.

Pengene fortsetter å renne ut av virksomheten i rekordfart, skriver Bilbransje24.no, mens Bilnytt.no mener det kan være en fattig trøst for 2022-regnskapet at 2023-tallene blir enda verre.

Trøst eller ikke, sikkert er det i hvert fall at antallet registreringer i 2023 fra kraftig ned fra 2022 – fra 1135 til 621 biler.

Samtidig forteller regnskapet at selskapet hadde leiekostnader på 25 millioner kroner i 2022, et tall som inkluderer Bil-Norges mest omtalte lokaler – på hjørnet av Karl Johans gate og Rosenkrantz gate i Oslo sentrum.

Styret skriver at de «forventer en nøytral drift i den nærmeste fremtiden og forventer en forbedret situasjon på lengre sikt.»

PS: Hittil i 2024 er det registrert 122 nye Nio i Norge, en kraftig oppgang mot 28 i samme periode i 2023.