
Godtar ikke tingrettsdom:
Mitsubishi anker dom om rekkevidde
Mitsubishi anker dommen etter at en kunde ble tilkjent prisavslag på grunn av for kort rekkevidde i Oslo tingrett.
.– Vi anker dommen, skriver Rune Gjerstad, administrerende direktør for Mitsubishi i Motor Gruppen, i en tekstmelding til Motor
For snart tre år siden kjøpte en Oslo-mann en ny Mitsubishi Outlander etter at han ifølge ham selv så markedsføring hvor Mitsubishi Motors skrev at rekkevidden er opptil 54 kilometer.
Men bilen greide under en test ikke mer enn maksimalt 40 kilometer.
– Det er gitt uriktige og villedende opplysninger, konkluderte Oslo tingrett i sin dom fra i sommer.
Også Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter mellom forbrukere og selgere, har tidligere gitt kunden medhold.
Les flere elbil-saker på Motor:
-
Plaid leveres i desember:
Åpner for bestilling av Teslas monsterutgave
-
GM tar affære:
Nekter nye salg til kunder som videreselger nye biler
-
Snart på bruktbil-toppen:
Nærmer oss et tidsskille for elbilene
-
Sommerstille i bilmarkedet:
Dårligste juli-tall for nybilsalget siden 1993
-
Tesla vil gi mer presise data:
Dekktrykk og mobillading blir med i rekkeviddeanslaget
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
Overrasker i måling:
Unike tall for neste Tesla-modell
-
Ny utsettelse:
Mer trøbbel for Faraday Future
-
Lanserer Aceman i 2024:
Her er neste elektriske Mini
– Gode ankegrunner
Kunden kjøpte bilen av merkeforhandleren Motor-Forum, og kunden krevde at hele kjøpet skulle heves, og at han skulle få tilbake pengene sine.
Det har han ikke fått gjennomslag for. Både Forbrukerklageutvalget og tingretten har gitt ham 20.000 kroner i prisavslag.
Mitsubishi er uenig i konklusjonene til tingretten.
– Vi er av den oppfatning at det er lagt uriktige faktiske forhold til grunn. Vi mener det er flere og isolert sett gode ankegrunner, skriver Rune Gjerstad i en tekstmelding til Motor.
Nå blir det opp til lagmannsretten å ta stilling til tvisten.
Men Gjerstad understreker at Mitsubishi ikke ønsker å ramme bilkunden.
– Dersom vi skulle vinne i lagmannsretten, ønsker vi å holde ham skadesløs, og ikke kreve saksomkostninger av ham. sier Gjerstad.
Mange misfornøyde
Selv om summen det nå krangles om er liten, kan dommen få konsekvenser for både bilforhandlerne, bilimportørene og kundene som kjøper ladehybrider og elektriske biler.
Mange elbilkunder og hybridbilkunder er misfornøyd med faktisk rekkevidde. I flere saker har NAF gått ut og krevd prisavslag på vegne av sine medlemmer. Det gjelder blant annet for Ampera-e-kunder og Polestar-kunder.
Men det er foreløpig svært få kjente tilfeller hvor bilforhandler har betalt ut eller blitt dømt til å betale ut prisavslag.
Ett av de få tilfellene er Renault Zoe-kunden som i Forbrukerklageutvalget fikk heve kjøpet.
Da Motor sjekket rekkeviddekonflikter i domstolene sist vinter, fant vi ingen slike saker i domstolene, og kun seks i Forbrukerklageutvalget.
Fem av de seks kundene som brakte konflikten inn for Forbrukerklageutvalget tapte.
Har du fått med deg disse?
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000