
Ny lov vedtatt:
Kan forlange svar om kobolt og barnearbeid
Fra 1. juli neste år kan du med loven i hånd kreve svar fra bilimportørene om barnearbeid i utvinningen av kobolt til elbilbatterier, etter at åpenhetsloven nå har passert statsråd.
Etter flere års utredningsarbeid vedtok Stortinget i juni, mot Fremskrittspartiets stemmer, den såkalte åpenhetsloven – «om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold».
Forrige fredag kom det endelige vedtaket i statsråd om at loven trer i kraft 1. juli 2022.
Loven stiller helt nye krav til virksomheter om deres kjennskap til prosessene i leverandørkjeden.
Og ikke minst: Til at de forteller det de vet.
Må redegjøre
Loven krever at virksomhetene må «kartlegge og vurdere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som virksomheten enten har forårsaket eller bidratt til, eller som er direkte knyttet til virksomhetens forretningsvirksomhet, produkter eller tjenester gjennom leverandørkjeder eller forretningspartnere».
Virksomhetene er dessuten forpliktet til å redegjøre for hvilke vurderinger de har gjort, og loven slår fast at «enhver har (...) rett på informasjon (...) knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr».
Loven gjelder for virksomheter som har årlige salgsinntekter over 70 millioner kroner, eller en balansesum på over 35 millioner.
Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
Kan få mulkt
For aller første gang er en slik offentlighetslov gitt sanksjonsmuligheter, der Forbrukertilsynet har myndighet til å ilegge tvangsmulkter til virksomheter som ikke vil eller kan informere.
Ingen vet hvor konkrete opplysninger virksomhetene må gi, men det er grunn til å tro at det må informeres om miljøspørsmål, arbeidsforhold og menneskerettighetsspørsmål.
Det har stadig blitt stilt spørsmål om arbeidsforholdene ved gruvene i Kongo, som har 70 prosent av verdens kjente koboltreserver. Kobolt inngår som et viktig og stadig mer etterspurt råstoff i produksjon av batterier til elbiler.
En rapport fra Amnesty International fastslo i 2016 at tusenvis av barn er blant de mange som jobber med utvinning av slike mineraler under svært farlige forhold i Kongos gruver.
Startet kobolt-sporing
Verdens bilprodusenter har hatt en ganske ulik åpenhetspraksis.
Volvo startet allerede i 2019 et sporingsprosjekt knyttet til koboltleveransene, i samarbeid med batteriprodusenten CATL.
– For det første er det riktig å gjøre dette, det å være ansvarlig og ikke utnytte noen. For det andre er det forretningsmessig et klokt valg, fordi det er dette våre kunder og forbrukere etterspør, sa Martina Buchhauser, innkjøpsansvarlig i Volvo Cars, den gang.
Norges største bilimportør, Møller Mobility Group, hilser den nye loven velkommen.
Møller importerer blant annet Volkswagen, Audi og Skoda – tre av merkene som nå har trappet opp elbilproduksjonen kraftig.

– Dette er spørsmål vi har vært opptatt av lenge. Vi har forespurt fabrikken i Tyskland og fått forsikringer om at det ikke skjer brudd knyttet til for eksempel barnearbeid eller farlige arbeidsforhold i forbindelse med mineralutvinningen. Vi har vært i kontakt og spurt om akkurat de samme tingene som denne loven skal bøte på, og har fått trygghet for at dette håndteres godt, når vi ser hvordan de svarer og håndterer disse spørsmålene. Og vi har vært i dialog med norske politikere om dette, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i importørselskapet Harald A. Møller AS, til Motor.
Mangler oversikt
I proposisjonen til lovvedtaket skrev Barne- og familiedepartementet at mange virksomheter ikke har god nok oversikt over hvilke konsekvenser deres virksomheter, leverandørkjeder og forretningspartnere har med hensyn til menneskerettigheter og arbeidsforhold.
Barnearbeid i forbindelse med koboltutvinningen er et av de konkrete eksemplene departementet trekker frem i sine merknader til lovforslaget.
Selve lovteksten hviler tungt på lovutkastet i en rapport fra det såkalte etikkinformasjonsutvalget fra november 2019. Utvalget mente en slik lov er «et riktig svar på en del av vår tids viktigste utfordringer», og viste til at aktsomhetskrav gjennom nye reguleringer i både EU og USA har bidratt til «å bekjempe de verste former for barnearbeid i mineralutvinningen».
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere