
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
Et dryss av Enova-millioner hjelper på utbyggingen av hurtigladere, men ikke der behovet er størst. Ladeselskapene mener raskere saksbehandling ville doblet utbyggingstakten.
Utbyggingen av den nødvendige ladeinfrastrukturen for å takle en elektrifisert bilpark møter mange utfordringer. En av dem løses ved å pøse offentlige penger inn i bygging på steder hvor ikke marked og etterspørsel kan finansiere gildet. En annen hovedutfordring – tilstrekkelig kapasitet der etterspørselen er størst – kunne være håndtert med raskere saksbehandling i nettselskaper og kommuner.
– Vi kunne bygget 650 ladestolper i år, men ender på rundt halvparten, fordi saksbehandlingstiden er så lang i kommunene og nettselskapene, sier Stian Mathisen, næringspolitisk leder i Recharge, til Motor.
Behandlingstiden for å få godkjent nye utbygginger varierer, men er opptil to år mange steder. Og veldig ofte gjelder regelen: jo større kommune, jo lengre ventetid.
– Et hurtigløp på saksbehandlingen ville hatt stor effekt, sier Mathisen.
Inn i køen
Når ladeselskapene søker om å få bygge en ladestasjon, med vurdering av tomtespørsmål og ikke minst kapasitet i strømnettet, skal søknaden inn i en kø med en haug andre utbygginger som oftest haster like mye.
– Vi presenterer ikke dette som noe slags krav om prioritet i køen, men det er en påpekning av hvordan bruk av offentlige ressurser på dette området kunne hatt stor effekt. Hvis situasjonen for de andre ladeselskapene er omtrent den samme som den er for oss, så ville kort saksbehandlingstid betydd 1000 ekstra ladestasjoner, hvis vi ser på tallene for 2021, sier Mathisen.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
I forrige uke varslet Enova at det kommer utbyggingsstøtte til ladestasjoner i 55 nye kommuner, slik at det bare er 15 kommuner som fra 2023 ikke vil ha offentlig tilgjengelig hurtiglader.
Utredninger fra NAF viser at utbyggingsbehovet er aller størst der trafikken er høyest, nemlig langs de store hovedfartsårene.
Særlig i fellesferien kan ladekøene bli mange og lange for reisende langs E18 mellom Oslo og Kristiansand, eller på strekningene mellom hovedstaden og Trondheim.
Kraftig voksende
Selv om det kommer ladere på plass i hver minste bygd, er det samlede behovet for flere ladestasjoner kraftig voksende.
– Nå er det 115 biler per hurtiglader. 2021 var det første året hvor vi fikk flere biler per hurtiglader enn vi hadde året før. Og tallet bare øker, fordi salget av elbiler stiger mye raskere enn utbyggingen av ladestasjoner, sier Mathisen.
Det er i dag vel 4000 hurtigladere i Norge. Statens vegvesen har i sitt kunnskapsgrunnlag for regjeringens arbeid med en nasjonal ladestrategi, anslått et behov i 2030 på opp mot 14.000 hurtigladere (pluss 2000 for tunge kjøretøy).
PS: Stortinget vedtok i forbindelse med Nasjonal transportplan-debatten sist sommer at regjeringen skulle presentere en helhetlig ladestrategi. Motor får opplyst at den trolig vil være klar i november/desember i år.