
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
Antallet kommuner uten hurtiglader for elbil fortsetter å synke. Et nytt Enova-tiltak betyr at bare 15 gjenstår. Men over halvparten av disse søkte ikke engang om støtte.
Med 100 millioner kroner fra felleskassa utlyste Enova i vår en konkurranse for utbygging av ladetilbudet over det ganske land. 70 av 162 søknader fikk støtte. Det gir 58 nye hurtigladere, 11 normalladere i områder uten fast veiforbindelse og etablering av en normallader ved fjellovergang.
– I dag er det over 1100 hurtigladestasjoner med over 4000 ladepunkter her i landet. Med 70 nye stasjoner blir det enda enklere å kjøre elbil i Norge, sier Nils Kristian Nakstad, adm. direktør i Enova.
Stolpene skal på plass i løpet av det kommende året.
– Kommunegrenser i seg selv er ikke et godt mål for behov for ladeinfrastruktur, men kommuner som har manglet hurtiglader har hatt en fordel i konkurransen, sier Nakstad.
Dermed er det 15 kommuner igjen som mangler hurtiglader, men åtte av disse valgte heller ikke å søke om Enova-midler. Dette er kommunene som fortsatt er uten offentlig tilgjengelig ladetilbud:
Utsira, Fedje, Hareid, Nesna, Lurøy, Træna, Skiptvet, Gjerdrum, Sør-Fron, Birkenes, Tjeldsund, Sørreisa, Hasvik. Inderøy og Lierne.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Irrelevant
Elbilene utgjør nå mesteparten av nybilsalget i alle landets fylker, selv om et blandet tilbud av hurtigladere har vært en hemsko i mange områder. Myndighetene tolker Nakstads tall som et bevis på at dagens politikk virker.
– Det er bra at markedet tar unna det meste. Vi har en etterspørselsdrevet utbygging av ladeinfrastrukturen – uten støtteordninger. Men det er likevel behov for støtte noen steder der markedet ikke løser utfordringen, og med denne utbyggingen fjernes det siste hinderet, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
– Argumentet «elbil passer ikke hos meg» er herved erklært irrelevant, sier han – med et smil.
Mer enn pumpet
Statsråden gleder seg over at antallet ladestasjoner snart overgår antallet bensinstasjoner, vel vitende om at det forholdet bare vil endres ytterligere etter hvert som bilparken skiftes ut.
Men apropos bensinstasjoner:
– Folk som skal ha seg elbil, tror at ladestasjoner er en ny type bensinstasjon. Men de som har elbil, vet at det er et sted du drar innom som snarest når du reiser langt, sier Espen Barth Eide.
Klikk på denne lenken for å se Enovas kart over hurtigladestasjoner.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen